Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Hälsa"

Visar sida 5 av 52

Forskning och utveckling kategorier

”Låt leken vara med!”

22 mars
Som kognitionsvetare är Peter Gärdenfors expert på hjärnan och hur den fungerar – men det är kroppens behov han lyfter fram. ”Är kroppen med så lär du dig bättre”, säger han. ”Men skolans struktur begränsar motivationen.”

Mainstream and special schools’ use of well-being programmes: A regional survey

14 mars
The incorporation of mental well-being provision into school curricula is increasingly the focus of government policy in the UK and internationally. However, it is not clear what well-being programmes schools provide to pupils, and how these programmes are delivered. The current study was an online survey to assess the use of whole-school well-being programmes in…
Forskning och utveckling kategorier

Ny studie: Vem ska stötta chefen?

7 mars
Chefer lider allt oftare av psykisk ohälsa, vilket i sin tur även påverkar organisationernas välmående. Ny forskning pekar på att reflekterande samtal med fokus på chefernas hälsa kan vara en viktig åtgärd för att hantera denna ökande problematik.

Making leisure time meaningful for adolescents: an interview study from Sweden

4 mars
This study aimed to gain a greater understanding of how community actors perceive meaningful leisure time and how they work to create meaningful leisure time with the intention of increasing the chances for more adolescents completing upper secondary school.
145652