Om arbetet på de förskolor där kommuner med hänvisning till corona-läget och smittspridning stoppat barn till arbetssökande och föräldralediga. Vad betyder det här för pedagogerna? Och för dom barn som har särskilt stort behov av verksamheten? Vi diskuterar flippat klassrum för förskolan, Skype-träffar och likvärdigheten som utopi. Medverkar gör förskolerektorerna Marie Nelhagen från Ånge och…
I distansförhållanden finns det en risk för att man börjar glida ifrån varandra. Det gäller också när skolan flyttar hem. Hur ska vi göra för att hålla kontakten när vi inte kan träffas? Programledare Maja Härngren och mellanstadielärare Catharina Glaas tar reda på hur vi når fram till varandra när vi behöver hålla avstånd -…
Många lärare och elever arbetar på distans på grund av coronapandemin. Genom att kartlägga behoven kan skolchefer, utbildningsanordnare och rektorer göra rätt prioriteringar och ge rätt stöd.
Helena Hörnfeldt, docent i etnologi, har forskat om barns rädslor och hur de har förändrats över tid. Att känna rädsla har, i likhet med andra emotioner, både en psykologisk och kulturell dimension. Rädslor är en naturlig del av barns uppväxt, men vad barn är rädda för förändras över tid. I föreläsningen diskuteras hur vår tids…
Skärmtiden har ökat, och de nattliga meddelandena till vännerna gör att dygnsrytmen förskjuts osunt mycket om helgerna. Bland de barn som studerats syns också ett samband mellan mindre än sju timmars sömn per natt och övervikt såväl som sämre betyg.
Allt har ett slut - även Källkoll corona. Sista avsnittet är fullproppat med praktiska tips som du kan använda under den infodemi som råder. Jack och Åsa avslöjar ännu en bluff och Edwin visar sig ha blivit en fullfjädrad källkritiker!
Hur håller man koll på elever som riskerar att fara illa när skolan är stängd? Lisa Dahlgren är sakkunnig i barnrättsfrågor på organisationen Maskrosbarn och vittnar om ett ökat tryck på deras stödchatt. Och skolkuratorn Hanna Elmlund de Vrij berättar hur de barn och unga som behöver komma i kontakt med elevhälsan ska göra nu.…
In this commentary, Gaia Ines Fasso, an edtech consultant and student of experience design at the University of the Arts, London, shares how several innovative schools are approaching remote learning. At a middle school in California, students practice daily mindfulness exercises, and educators took an opportunity recently to address rumors they've heard about the coronavirus.
Att bli bedömd och betygsatt är tufft för många även i vanliga fall. Nu ska en del barn få betyg och omdömen trots att de inte har kunnat vara i skolan. Hur mycket ska vi föräldrar hjälpa och pusha våra barn i allt det här? Och hur ska lärarna kunna göra rättvisa bedömningar? (webb-tv)
Just nu florerar en mängd falska nyheter och mängder av ovetenskapliga uppgifter om coronaviruset. Hur får man till en bra klassrumsdiskussion om vad som är sant och falskt om covid-19? Det ska vi prata om med Åsa Larsson och Jack Werner, journalister och experter i UR-programmet Källkoll Corona. De anser att lärare har ett guldläge…