Att leda en skola i osäkra tider ställer särskilda krav på rektorerna. Hur säkrar man trygghet och kontinuitet för både personal och elever? Och vad är allra viktigast? Om lyhört ledarskap, krisberedskap, sjuka lärare och att vara rektor just nu och samtidigt blicka framåt. Medverkar gör rektorerna Raija Ikonen och Peyman Vahedi. (webb-tv)
School districts are going to great lengths to keep students and families engaged and connected. But when it's not possible to get all online, they're turning back to an earlier device: the telephone.
Vilka särskilda utmaningar innebär det att undervisa i SFI på distans? Catharina Johansson är SFI-lärare och beskriver hur bloggen blivit ett nytt och viktigt verktyg för henne att dela ut uppgifter och kommunicera med eleverna på. Karin Sandwall, på Nationellt centrum för svenska som andraspråk, berättar om vilket stöd lärare har rätt till och efterfrågar…
Coronakrisen har på kort tid ställt skolan inför en av sina största utmaningar. Forskare vid Malmö universitet vill nu samla in berättelser från lärare, rektorer och annan personal för att kunna dokumentera pandemins konsekvenser för svensk skola.
Det vore skönt om man visste att alla kedjebrev och rykten alltid var falska, men så lätt är det inte. Åsa, Jack och Edwin tittar på filmklipp om corona-sjuka människor och Facebookposter med meddelanden från smittskyddsläkare. Hur vet man vad som går att lita på? Heta praktiska tips utlovas!
Schools are wrestling with how to handle grading in a remote learning environment when not all students have reliable access to teachers, online resources, and parents who can help them.
Många elever känner sig stressade och till och med förskolebarn har symtom på stress. Men hur märks det att barn och elever är stressade? Här får du tips på några saker att vara uppmärksam på.
Hur handleder man en elev som jobbar hemma med sin skulptur, sin bildkonst eller sina foton? Många sistaårselever oroar sig också över sina inplanerade slutkonserter, utställningar och teateruppsättningar. Kommer det att gå att examinera på distans? (webb-tv)
Ett forskarteam har hjälpt skolor att förbättra arbetsmiljön med lyckat resultat. En framgångsfaktor är att avsätta tid och engagera hela skolans personal, enligt Lydia Kwak, docent i hälsofrämjande arbete vid Karolinska Institutet.
Många elever sover bara sex timmar per natt. Något som tillsammans med deras matvanor påverkar både hur de mår och deras skolprestationer. Hur kan då skolan bidra till goda vanor?
Hur kan hälsa få en naturlig plats i skolvardagen? Läraren Mark Siegbahn på Drottninghögsskolan i Helsingborg satte hälsa i fokus och det ledde till att bråket minskade betydligt.