”I rapporten syns det tydligt att barn drabbas mer och mer av klimatförändringarna” säger Karin Neuhaus, generalsekreterare Astma- och allergiförbundet.
Elever som presterar på en låg nivå i skolan har allt sämre psykisk hälsa. Det visar ny forskning gjord vid Umeå universitet. "De dör i högre grad", säger docenten Björn Högberg.
Det finns en diskrepans mellan lärarnas och elevernas syfte med undervisningen i hem- och konsumentkunskap. Det visar Gita Berg i sin avhandling om hälsoaspekten i relation till mat i ämnet hem- och konsumentkunskap.
Utomlands har det förbättrat elevers sömn, prestationer och hälsa. Nu ska Malin Jakobsson, sömnforskare vid Hälsohögskolan i Jönköping, utreda resultatet av att börja skolundervisningen klockan nio istället för åtta på morgonen i Sverige.
Sovmorgon höjer elevernas välmående och deras prestationer i skolan. Det är tesen som ska prövas i Borås nästa läsår. "Det ligger i linje med tonåringarnas biologiska förändringar", säger forskaren Malin Jakobsson.
Läraren har stor betydelse för elevers hälsa, visar internationell forskning. Men i svenska gymnasiers elevhälsoplaner är lärarens roll i hälsofrämjandet otydlig, visar en studie där 26 gymnasieskolors planer har analyserats.
Kan senare skolstart förebygga psykisk ohälsa hos unga? Det ska en sömnforskare ta reda på, genom att studera elever på Engelbrektskolan i Borås. "Vi vill bidra med mer kunskap", säger biträdande rektor Helén Frick.
Det finns ett stort engagemang bland skolsköterskor att stötta invandrade tjejer som utsatts för kvinnlig omskärelse. Det visar Camilla Palm i sin avhandling.
Redan bland barn i lågstadieåldern finns den farliga kombinationen av bukfetma och svaga muskler, även kallad sarkopen obesitas. Detta framgår av en ny studie bland åttaåringar, utförd vid Karolinska Institutet.
Delat ledarskap kan leda till minskad stress och minskad arbetsbelastning för rektorer. Studier visar också att det kan minska omsättningen av rektorer. "Det vore bra om rektorer ges större möjlighet att välja att arbeta i delat ledarskap", säger Marianne Döös, professor emeritus inom organisationspedagogik.