Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Hälsa"

Visar sida 12 av 49

Forskning och utveckling kategorier

Skapa tid för analys!

2022-10-05
När hela skolan arbetar tvärprofessionellt blir det lättare att fånga upp saker i tid. Alla på skolan har viktiga pusselbitar att bidra med. Men hur gör man? "Vi behöver titta på elevhälsan i varje vrå av verksamheten", säger Petri Partanen, forskare i psykologi.
Forskning och utveckling kategorier

The relation between teaching physical education and discourses on body weight – an integrative review of research

2022-09-22
Forskningsöversikten omfattar internationella studier som berör relationen mellan undervisning i idrott och hälsa (physical education) och olika idéer om kroppsvikt. Resultaten visar att när beskrivningar av olika syften, undervisningsinnehåll och undervisningsmetoder granskades så utgick undervisningen från tre distinkt skida diskurser: 1. En riskdiskurs, 2. En kritisk överviktsdiskurs, och/eller 3. En pluralistisk diskurs.
Forskning och utveckling kategorier

Forskaren: "Rörelse måste in i förskolans läroplan"

2022-09-02
Forskarna Ann-Christin Sollerhed och Jan-Eric Ekberg har lett en nordisk studie kring hur rörelse värderas i förskolemiljön. Studien visar att rörelse värderas lågt samtidigt som ingen tidigare generation har varit lika stillasittande som dagens barn. Utan krav i läroplanen går det inte längre att ta för givet att barn utvecklar den fysik och motorik som…
Forskning och utveckling kategorier

Elever som mår bra lär sig lättare. Och unga som lär sig något nytt mår bättre. Hälsoparlamentet ger dina elever kunskap och konkreta verktyg för att må ­bättre, lära sig mer och skapa goda vanor för livet!

2022-08-25
Elever som mår bra lär sig lättare. Och unga som lär sig något nytt mår bättre. Hälsoparlamentet ger dina elever kunskap och konkreta verktyg för att må ­bättre, lära sig mer och skapa goda vanor för livet!
111121349