Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Hållbar utveckling"

Visar sida 9 av 12

Välj typ av innehåll inom kategori "Hållbar utveckling":

Att vistas i naturmiljö väcker intresse för biologisk mångfald

2020-01-22
Barn och unga vistas allt mindre i naturmiljöer. Det riskerar att leda till en minskad förståelse för natur och miljö. Men elever som med egna sinnen får upptäcka och bekanta sig med träd och växter i en autentisk miljö utvecklar förståelse för biologisk mångfald och människans påverkan på miljön. Det visar en avhandling vid Göteborgs…
Forskning och utveckling kategorier

Undervisning om klimatförändringar som påverkar elevers beteende

2019-12-16
Vilka förmågor, värderingar och attityder leder till att man agerar på ett sätt som är bra för klimatet? Det ska Nina Christenson, Niklas Gericke och Jesper Haglund, forskare i SMEER (Science, Mathematics and Engineering Education Research) vid Karlstads universitet, undersöka i ett nytt fyraårigt forskningsprojekt.

Lärare splittrade kring klimatstrejken

2019-11-29
Delar av landets skolor ger eleverna ledigt för att kunna delta i ”Skolstrejk för klimatet”, på andra har elever tvingats strejka från skolan, alltså uteblivit utan att få ledigt. En studie vid Jönköping University visar att svenska lärare är splittrade i synen på om elever ska ges ledigt eller ej för att demonstrera.
Forskning och utveckling kategorier

UR Samtiden - Nobel Prize teacher summit 2019 : Samarbeta för att rädda planeten

2019-11-19
Ett samtal om klimataktivism och lösningar, hur det är att vara ung och oroa sig om klimatet, och vad vuxenvärlden måste göra för att ta sitt ansvar. Medverkande: Beatrice Fihn, ICAN, Malin Ideland, professor, Ell Ottosson Jarl och Melda Nahnfeldt, #fridaysforfuture, och Patrick Gallagher, lärare. (webb-tv)
1891012