Syftet med FoU-programmet var att stärka barns lärande om hållbar utveckling, genom att utvecklalångsiktiga och forskningsbaserade arbetssätt som förbättrar förskolans arbete inom området. (pdf)
Hur kan man arbeta med hållbarhet i förskolan? Det har nio skolhuvudmän undersökt i FoU-programmet Hållbar förskola. Idag publiceras programmets slutrapport som pekar på en mer medveten undervisning om hållbarhet där barnen själva blivit aktörer.
Anders Ohlsson har bland annat definierat tre olika undervisningsstrategier i förskolans undervisning i hållbar utveckling: planerad, spontan och semi-spontan undervisning.
This article presents a study of the variations that appear in preschool teachers' perceptions of the importance and the experience of having carried out systematic child talks in preschool.
Andreas Isgren Karlsson har forskat om hur digital teknik och miljömässig hållbarhet uppfattas och används inom ämnet idrott och hälsa och idrottslärarutbildningen.
Skolelever har bristande kunskaper om matens miljöpåverkan, enligt ämneslärare som besvarat en enkät. Därför lanserar nu forskare vid SLU ett datorspel som kan användas i undervisningen.
Över 40 procent av Sveriges lärare anser att deras elever har en låg kunskap om matens påverkan på klimat och miljö. För att öka medvetenheten lanserar forskare vid SLU nu ett dataspel i ämnet.
Drygt 40 procent av ämneslärarna på högstadiet och i gymnasieskolan upplever att eleverna har begränsade kunskaper inom mat- och miljöfrågor. Det visar en enkät som gjorts på uppdrag av forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet, och som nu lanserar ett datorspel som kan användas i undervisningen.
Forskning som tagits fram på uppdrag av Livsmedelsverket visar att elever oftare äter frukost, äter mer frukt och grönt, mindre sötsaker och vågar prova fler nya maträtter när skolor arbetar aktivt med mat- och måltidsutbildning.
Tydligt fokus på delaktighet och inflytande för både barn och medarbetare gav positiva resultat i förskolans arbete kring hållbarhet. Det visar förskollärarna Sofie Spångberg och Susanna Fors i sin utvecklingsartikel, som skrivits inom ramen för Ifous forsknings- och utvecklingsprogram Hållbar förskola.
Fattiga och rika elever förväntas bli hållbara på olika sätt, visar en ny avhandling. Redan på policynivå går det att se att Unesco gör skillnad i hur fattiga och rika elever ska adresseras, säger forskaren Linus Bylund.