Hållbar utveckling som till sin natur är tvärvetenskapligt kan ha svårt att hitta sin plats i en skolform där det ofta är täta skott mellan ämnena. Forskare tipsar om hur man börjar.
Högstadieelever på miljöcertifierade skolor är oväntat nog mindre engagerade i hållbar utveckling. För att elever ska bli medvetna måste undervisningen utvecklas, menar forskaren Daniel Olsson.
Elever i miljöcertifierade skolor har inte en högre medvetenhet om hållbarhetsfrågor jämfört med elever i vanliga skolor. Det visar Daniel Olsson som har ett elevperspektiv i sin forskning om undervisning i hållbar utveckling.
Efter en sommar som satte klimathotet på löpsedlarna kan elever bära på en oro inför framtiden. Låt deras frågor och känslor bli en ingång till det svårfångade lärandet för hållbar utveckling, uppmanar forskare.
"Neeej! Inga plastpåsar i komposten!" Häxan Rakel med den stora svarta slängkappan vet inte riktigt hur hon ska göra med allt skräp och vill slänga allt på samma ställe – sådan tur att barnen kan lära henne.
Hur kan en framtida digital utbildningspraktik främja elevers utveckling av kunskaper, förmågor och bildning i Hans Roslings anda? Elevers möjligheter att bidra till samhälleliga utmaningar som klimatförändringar, fattigdomsbekämpning och förbättrade levnadsvillkor behöver stärkas, skriver Ulrika Bodén, Linnéa Stenliden och Jörgen Nissen, Linköpings universitet, i Venue.
Förändringar i utbildningens metoder och innehåll lyfts ofta som avgörande för en hållbar utveckling. Samtidigt riktas kritik mot att politiska projekt som Agenda 2030 blir styrande och införlivas i skolans värdegrund. Hur bör skolan förhålla sig till normativt innehåll? (webb-tv)
Skolverkets Lärportal stöttar lärare i att utveckla sin undervisning tillsammans med kollegor. Två nya moduler eller kurser till Lärportalen har tagits fram av forskargrupper vid Högskolan i Halmstad. Kurserna handlar om hållbar utveckling respektive digitala verktyg i undervisning i naturvetenskap.
Hem- och konsumentkunskap har fått ett bredare kunskapsinnehåll genom att hållbarhetsfrågor numera ingår i ämnet. Men brist på tid och resurser gör det svårt att få till i verkligheten, visar Emmalee Gissleviks forskning.