Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Gymnasieskola"

Visar sida 97 av 128

Välj typ av innehåll inom kategori "Gymnasieskola":

Märta Wallinius

Tidiga insatser i förskolan och skolan viktigt för att förhindra kriminalitet

2013-01-09
En procent av Sveriges befolkning står för 63 procent av alla våldsbrott, visar en avhandling av Märta Wallinius. Tidig upptäckt och tidiga insatser är viktigt för att förhindra kriminalitet – helst redan i förskoleåldern, menar Märta Wallinius.
Maria Petersson

Lärare undervisar olika om evolution

2013-01-08
Många biologilärare undviker frågeställningen om konflikten mellan religion och naturvetenskap, för att visa att de bör hållas utanför biologin. Det visar Maria Peterssons forskning om innehållet i evolutionsundervisningen på gymnasiet.

Så gör(s) idrottande flickor: Iscensättningar av flickor inom barn- och ungdomsidrotten

2013-01-07
Jenny Svender har forskat kring de föreställningar som finns kring flickors idrottande, varför just dessa föreställningar dominerar och konsekvenserna av att satsa på en utpekad målgrupp.

Ambiguity and Estrangement: Peer-Led Deliberative Dialogues on Literature in the EFL Classroom

2012-12-28
Att samtala om skönlitteratur inom engelskämnet tränar elevernas demokratiska kompetenser. Det menar Anna Thyberg, vars forskning lyfter fram skönlitteraturens potential i språkklassrummet.

Jeg strikker, derfor er jeg! Læring og identitet i uformelle læringsrum

2012-12-21
I en ny avhandling om slöjdpedagogik intervjuas "hantverksaktivister" om sin textila gatukonst i det offentliga rummet. Forskningen fokuserar på lärande och identitet i informella rum för lärande.

Contextualizing inquiry – Negotiations of tasks, tools and actions in an upper secondary classroom

2012-12-20
En lärprocess som innebär att eleverna förhandlar med varandra kan bidra till att utveckla kompetenser som är nödvändiga i dagens informationssamhälle. Det visar Patrik Liljas fältstudie av samhällsprogrammet på en gymnasieskola.

Aggressive antisocial behavior – clinical, cognitive, and behavioral covariates of its persistence

2012-12-18
En procent av Sveriges befolkning står för 63 procent av alla våldsbrott, visar ny forskning. Problem i skolan, som skolk, är en viktig faktor för att förutsäga vilka personer som riskerar att bli kriminella och våldsbenägna, konstaterar Märta Wallinius, psykolog vid Lunds universitet.
1969798128