Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Gymnasieskola"

Visar sida 94 av 131

Välj typ av innehåll inom kategori "Gymnasieskola":

Förhandlingen om Nordens historia i läroböckerna

2013-08-27
Henrik Åström Elmersjö har undersökt föreningarna Nordens historieläroboksrevision från 1919 till 1972. "Syftet med hela revisionen var att avpolitisera historiebeskrivningen och istället lyfta fram en mer vetenskaplig diskussion. Likväl hade historikerna inom historieläroboksrevisionen svårt att se de andra nationernas perspektiv", säger han.

Postural balans, fysisk aktivitet och kapacitet bland unga personer med intellektuellt funktionshinder

2013-08-15
Ungdomar med utvecklingsstörning har sämre kondition, muskelstyrka och balans jämfört med andra ungdomar. Med mer fysisk aktivitet på schemat och fokus på balansövningar skulle deras livsvillkor förbättras, menar Sven Blomqvist.

Training executive functions in the laboratory and in real life: Cognitive consequences of computer-based exercises and bilingualism

2013-08-15
Anna Soveris avhandling visar att tvåspråkiga personer klarar sig bättre på en uppgift som kräver att man riktar uppmärksamheten mot den relevanta informationen och stänger ut det irrelevanta.

Tänka fritt, tänka rätt. En studie om värdeöverföring och kritiskt tänkande i gymnasieskolans undervisning

2013-06-24
Anna-Karin Wyndhamn har undersökt spänningar som ibland uppstår när lärare ska förmedla ideal och värden till eleverna på gymnasiet, samtidigt som eleverna förväntas utveckla förmågan att tänka fritt och kritiskt.
1939495131