Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Gymnasieskola"

Visar sida 77 av 128

Välj typ av innehåll inom kategori "Gymnasieskola":

Youths’ political efficacy. Sources, effects and potentials for political equality

2014-09-16
Sofia Sohl har forskat om varifrån den politiska självtilltron kommer, vilken betydelse den har för ett politiskt engagemang och hur en stimulering av ungdomars politiska självtilltro i exempelvis skolan kan leda till större politisk jämlikhet.

Call for paper: Skolportens e-tidskrift för undervisning och lärande

2014-09-11
I samarbete med Ifous ger Skolporten verksamma i förskola, grundskola och gymnasiet möjlighet att sprida sina goda erfarenheter och vara med och utveckla skolan. Vi välkomnar nu texter om undervisning och lärande från dig som är verksam inom skola och utbildning!

Muntlig kamratbedömning aktiverade eleverna

2014-09-09
Mer aktivitet på lektionerna och bättre kunskapsresultat. Att arbeta med muntlig kamratbedömning i engelska bland tre sjuor gav goda resultat. "Arbetssättet tar tid i början, men det är absolut väl investerad tid", säger läraren Karin Isaksson, Ribbaskolan.

Internetgenerationen bit för bit. Representationer av IT och ungdom i ett informationssamhälle

2014-09-08
Unga antas ta informationsteknik för given och förväntas på ett naturligt sätt integrera IT i en mängd olika vardagliga aktiviteter. Men som konkreta användare talar unga om krav på hur man ska vara och känner inte sällan en stress över alla många valmöjligheter, visar Sheila Zimics avhandling.

Digitala distinktioner. Klass och kontinuitet i unga mäns vardagliga mediepraktiker

2014-09-05
Hur uppfattar, orienterar och navigerar unga pojkar i gymnasieåldern sig i relation till digitala medier i vardagen? Och på vilket sätt bidrar detta till reproduktionen av social över- och underordning? Det har Martin Danielsson undersökt i sin studie.
1767778128