Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Gymnasieskola"

Visar sida 53 av 128

Välj typ av innehåll inom kategori "Gymnasieskola":

Forskning och utveckling kategorier

Samläsning ger likvärdiga förutsättningar och vidgar vyer

2019-02-15
Vad säger erfarenheterna kring att låta elever på gymnasieskolan och gymnasiesärskolan ha integrerad undervisning så kallad samläsning? Och vilka förutsättningar behövs för att samläsning ska nå framgång? En spännande tematräff om samläsning på Specialpedagogiska skolmyndigheten i Stockholm diskuterade just detta tidigare i veckan.
Forskning och utveckling kategorier

Kurs för nyanlända ungdomar inte anpassad till verkligheten

2019-02-13
Den gymnasieförberedande kurs som alla nyanlända ungdomar utan gymnasiebehörighet erbjuds, går inte att genomföra i praktiken. Lärare saknar förutsättningar att lära ut det som står i kursplanen. "Kursplanen är orealistiskt skriven utifrån hur verkligheten ser ut i skolan", säger Christina Odenstad, forskare vid Karlstads universitet.
1525354128