Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Gymnasieskola"

Visar sida 44 av 128

Välj typ av innehåll inom kategori "Gymnasieskola":

"Jag kräver respekt från våra medier när det ska pratas om mitt yrke"

2019-12-10
Läraryrket är ett komplext och svårt yrke som tar många år av träning i klassrummet innan man blir riktigt bra. Ändå, när det ska talas om skola i media, verkar vem som helst kunna fungera som expert på just undervisning. Detta måste få ett slut, skriver Karin Berg, lärare i svenska och religion på Schillerska gymnasiet…

Ny forskningsantologi inom utbildningsvetenskap

2019-12-05
Varje år sedan 2005 har resultat från utbildningsvetenskaplig forskning sammanfattats inom ramen för Resultatdialog. Samtliga projekt har finansierats av Vetenskapsrådet. De 28 projekt som presenteras i Resultatdialog 2019 involverar runt 120 forskare från ett 20-tal lärosäten. Tillsammans visar de den stora spännvidden inom utbildningsvetenskap.
Forskning och utveckling kategorier

Ny studie: Lärare splittrade i synen på ”Skolstrejk för klimatet”

2019-11-29
Inför FN:s klimatkonferens i Madrid hålls ”Skolstrejk för klimatet” samt globala manifestationer i regi av klimatrörelsen ”Fridays for future”. En studie vid Jönköping University visar att svenska lärare är splittrade i synen på om elever ska ges ledigt eller ej för klimatstrejkandet.

Digitala lärplattformar förändrar klassrummet

2019-11-21
På vilket sätt påverkar användningen av digitala lärplattformar undervisningen i klassrummen på gymnasiet? Vad händer med samspel och lärande när varje elev har sin egen dator och undervisningen flyttar till nya digitala rum? Det är några av de frågor forskare från Karlstads universitet ska söka svaren på i det nya projektet "Plattformspedagogik - en studie…

Entreprenörskapsutbildning - Går det att lära ut entreprenörskap?

2019-11-19
I Swedish Economic Forum Report 2019 Entreprenörskapsutbildning - Går det att lära ut entreprenörskap finner författarna stöd för att entreprenörskapsutbildningar i grundskola och gymnasium ger positiva effekter, till exempel i form av Ung Företagsamhet. Att det fungerar på högre nivåer kan inte styrkas. (pdf)
1434445128