Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Gymnasieskola"

Visar sida 44 av 132

Välj typ av innehåll inom kategori "Gymnasieskola":

Därför får utvecklingsprojekt i skolan inte avsedd effekt

2020-02-14
Skolforskarna Anette Jahnke och Åsa Hirsch fick i uppdrag av en kommun att analysera varför kunskapsresultaten på en gymnasieskola inte höjdes, trots flera riktade insatser. Insatserna måste i större utsträckning utgå från de faktiska eleverna på skolan istället för idealbilder av elever, visar rapporten.

Elever lär varandra hur man pluggar

2020-02-12
Nu sprids arbetsmetoden på Skånes gymnasier och grundskolor. Elever lär andra elever rätt studieteknik och övar dem i hur de kan göra för att klara studierna bättre. Detta är ett etablerat arbetssätt inom högre utbildning. Nu sprids det vidare från Lunds universitet till gymnasier och grundskolor i många av Skånes kommuner.
Forskning och utveckling kategorier

Ifous fokuserar: Varför förbättras inte elevresultaten trots alla insatser?

2020-02-10
Varför går det inte bättre för eleverna i vår gymnasieskola – trots att vi deltagit i fortbildningar, blivit föremål för Samverkan för bästa skola, digitaliserat skolan, stärkt det kollegiala lärandet och arbetat med språkutvecklande arbetssätt? Dessa frågor ställde sig lärarna, skolledarna och kommunledningen och gav i uppdrag till Ifous, att i samarbete med forskarna Anette…
1434445132