Unga vuxnas digitala multitasking ökar. De använder allt oftare flera skärmar på samma gång, har flera funktioner öppna samtidigt på samma skärm, eller använder mobil media samtidigt som de till exempel umgås med vänner eller deltar i en föreläsning. Det visar en studie av Johanna Lindström vid Åbo Akademi.
Tio rektorer om sina erfarenheter av omställningen till fjärr- och distansundervisning inom gymnasiet våren 2020. Som en del i en pågående studie vid Mittuniversitetet kring innovations- och lärstödjande ledarskap har Carina Hall genomfört ett antal djupintervjuer med skolledare inom kommunal och fristående gymnasieverksamhet. (pdf)
Skolverkets rekommendationer har lett till inställt studentfirande i många kommuner, vilket har skapat besvikelse och oro. Hur håller man motivationen uppe nu? Och hur ska det bli med den allra sista skoltiden - och firandet? Karin Berg är lärare i svenska och religion på Schillerska gymnasiet i Göteborg, där planerar man för att tv-sända studenten.…
Finns det anledning att tro att det beröm som nu haglar över lärare och övriga av välfärdens medarbetare kommer leda till bättre villkor i pandemins spår? Knappast, menar Gunnlaugur Magnússon, docent i pedagogik vid Uppsala universitet.
Mänskliga rättigheter genomsyrar vardagen i skolan för elever redan på lågstadiet – men det är inte alltid lärarna är medvetna om det. Med små medel skulle undervisningen kunna lyfta ytterligare, konstaterar Lisa Isenström i sin avhandling.
Daniella Alm Heljeved har grav dyslexi. Men det var inte förrän i sexan, när hon började på en ny skola, som hon fick stöd att prova olika digitala verktyg för att se vad som fungerar bäst.
Tänk om vi fick stanna flödet och gå tillbaka och hämta upp de kunskaper vi tidigare fått eller inte fått. Eller om vi skapade nya möjligheter för att läsa skön- och facklitteratur, skriver Anne-Marie Körling, lärare, föreläsare och författare.
De exempel som lärarna fokuserar på i undervisningen – i vilken ordning och vilka aspekter som varierar i exemplen – styr i hög grad vad eleverna lär sig. Det konstaterar Ulf Ryberg som har forskat om elevers lärande av det matematiska begreppet derivata.
För att få effekt av stödstrukturer krävs tydliga instruktioner. Det understryker matematiklärare Maria Edin som har skrivit en utvecklingsartikel om hur stöd i form av en mall kan hjälpa elever att presentera sina matematiska resonemang.
Hur handleder man en elev som jobbar hemma med sin skulptur, sin bildkonst eller sina foton? Många sistaårselever oroar sig också över sina inplanerade slutkonserter, utställningar och teateruppsättningar. Kommer det att gå att examinera på distans? (webb-tv)