Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Gymnasieskola"

Visar sida 37 av 131

Välj typ av innehåll inom kategori "Gymnasieskola":

Nu går tåget - är alla med?

2020-09-16
Förskola och skola står ständigt inför reviderade riktlinjer och direktiv. Ett framgångsrikt förändringsarbete kräver att rektor såväl som alla medarbetare drar åt samma håll och att alla är överens om vad som behöver göras och hur. Men hur ska rektor egentligen agera för att få med sig medarbetarna i dessa oupphörliga förändringsprocesser? Det skriver Ebba…
Forskning och utveckling kategorier

Skrivglappet

2020-09-16
Har förmågan att skriva försämrats bland unga? Vi hör vittnesmål från arbetslivet om att ung personal ibland inte har den skrivförmåga som krävs. Samtidigt larmar universitetslärare om studenter som har problem med att klara sina utbildningar. Vad är orsakerna till skrivglappet? (webb-tv)

Internet use and digital participation in everyday life: Adolescents and young adults with intellectual disabilities

2020-09-01
Tillgången till digitala verktyg för internetanvändning är lägre för ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning än för ungdomar generellt, med undantag för surfplattor. Det visar Kristin Alfredsson Ågren i sin forskning.
Forskning och utveckling kategorier

Att utbilda sig till frisör – en potentiell klassresa?

2020-07-27
För att bli en framgångsrik frisör förväntas du vara tävlingsbenägen, självständig, vilja slita hårt och vara en entreprenör. Och bara du anstränger dig tillräckligt mycket kan du bli en av de bästa. Pedagogikforskaren Eva Klope har i sin avhandling undersökt hur tjejer i gymnasieskolans frisörutbildning förväntas vara i sin yrkesroll som frisörer.
1363738131