Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Gymnasieskola"

Visar sida 3 av 132

Välj typ av innehåll inom kategori "Gymnasieskola":

Tekniken förändrade undervisningen under pandemin

24 september
I sin avhandling har Sara Mörtsell undersökt vad som hände med undervisningen i skolan när pandemin slog till. Resultaten visar att förmågan att hantera oförutsägbara händelser är en viktig kompetens som behövs vid sidan av "digital kompetens", konstaterar hon.
Forskning och utveckling kategorier

AI-optimism, vigilance and biases: support and influence from AI in classroom discussions about social issues

18 september
This study explores students’ use of generative AI in classroom discussions about controversial issues. A case study was designed around a two-lesson module developed and implemented by three socialstudies teachers in one upper secondary school in Sweden. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Satsningen kring skolhund på gymnasiet bryter ny forskningsmark

17 september
Läsåret 24/25 blir ett utbildningsår för Realgymnasiets nya skolhundar. Genom ULF-projektet, som drivs i samarbete med Linköpings universitet kommer vi utforska hur skolhundar kan stärka tryggheten, närvaron och välbefinnandet hos elever på gymnasiet. Ett område där det hittills saknats svensk forskning.
Forskning och utveckling kategorier

Att balansera motstridiga ideal

10 september
Balancing between conflicting ideals. A study on ethical leadership, gender equality and diversity work in an upper secondary school. The aim of this article is to explore what characterizes principals’ ethical leadership in relation to gender- and diversity work at an upper secondary school distinguished by its elite program profile

Månadens forskare: Anna-Lena Godhe

5 september
De digitala resurserna finns i skolan, men hur använder vi dem och varför? Anna-Lena Godhe är gymnasieläraren som blev forskare – nu har hon följt lärare och pedagoger i Malmö och observerat hur de använder digitala resurser och vilka konsekvenser det får för undervisningen.

Forskningsutblick: Val av samtalsapparat hade stor betydelse för en elev som inte använder talat språk

3 september
Forskarna Helena Tegler och Maja Sigurd Pilesjö har jämfört hur två olika typer av samtalsapparater påverkade möjligheterna för en elev som inte använder talat språk att visa kommunikativ kompetens och agens under morgonsamlingen i anpassad gymnasieskola.