Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Gymnasieskola"

Visar sida 22 av 131

Välj typ av innehåll inom kategori "Gymnasieskola":

Handbok i praktiknära forskning

2022-03-24
Den här antologin vill besvara frågan om vad utbildning på vetenskaplig grund innebär i praktiken inom förskola och skola. Det unika med boken, menar redaktörerna, är att det belyses utifrån flera olika nivåer. Om du är intresserad av praktiknära forskning är det här en läsvärd bok, skriver Torbjörn Hanö i en recension av boken Skola…

Därför halkar många pojkar efter

2022-03-24
Boken har mycket att ge. Bland annat en gedigen bakgrund till varför pojkar halkar efter och när de gör det. Författarna har gedigen erfarenhet från olika roller i skolan och som forskare. Specialpedagog, grundskollärare, gymnasielärare, rektor och professor är några av de områden de tillsammans täcker in, skriver Torbjörn Hanö i en recension av boken…

Rektorn: Pojkar anlägger oftare en anti-plugg-kultur

2022-03-22
De senaste åren har det kommit flera rapporter om att pojkar halkar efter i skolan. Men vad beror det på och vad kan skolor göra åt det? På LBS Kreativa Gymnasiet i Halmstad driver man ett flerårigt projekt för att öka elevernas inlärning och genomsnittliga betygspoäng, med ett särskilt fokus på hur pojkarnas resultat kan…
1212223131