Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Gymnasieskola"

Visar sida 1 av 131

Välj typ av innehåll inom kategori "Gymnasieskola":

Forskning och utveckling kategorier

Utmanande läsning: en intervjustudie om litteraturläsning på International Baccalaureat Diploma Programme (IB-programmet) i Sverige

13 november
I denna intervjustudie undersöks litteraturundervisningen i svenska på IB-programmet ur ett lärarperspektiv. Vi intresserar oss för vad lärare som undervisar i litteratur på IB-programmet menar kännetecknar litteraturundervisningen där, utifrån ämnesinnehåll och undervisningsmetoder. Intervjustudien visar att litteraturundervisningen på IB utgår ifrån vad som kan karaktäriseras som komplexa texter, och att undervisningen präglas av djup snarare än…
Forskning och utveckling kategorier

The development of exhaustion, cynicism, and inadequacy in general upper secondary education: perceived and received support, student engagement, and gender as predictors

29 oktober
This study contributes to understanding the long-term development of burnout dimensions across students in general upper secondary education and of support, engagement, and gender as factors that contribute to this development.
Forskning och utveckling kategorier

Tensions in the pursuit of equal opportunities: A case study of an innovative secondary school

29 oktober
Equal opportunities in education can be understood as equal access to certain forms of education or as equally valuing all educational routes. This paper analyses tensions and contradictions that came up in the microcontext of one secondary school in the Netherlands committed to fostering equal opportunities in both understandings.
12131