Det finns stora skillnader mellan tjejers och killars livsvillkor, särskilt när det gäller risken för tjejer att bli utsatta för sexualiserade former av trakasserier och olika former av kränkningar och våld. Det visar ny forskning från Mittuniversitetet.
Psykisk hälsa och självkänsla kan förbättras om mindre tid läggs på sociala medier. Det visar en studie där unga vuxna begränsade användningen till en halvtimme om dagen.
Dagens sexualundervisning på högstadiet behöver breddas med fler representationer av funktionsvariationer, intersexuella variationer och asexualitet, visar en ny avhandling vid Umeå universitet.
I en studie från Linköpings universitet har forskarna granskat hur Utbildningsdepartementets förslag på revidering av examensmålet om specialpedagogik togs emot av högskolor och universitet.
I vilka situationer, hur och utifrån vilka föreställningar ges nyanlända elevers korta skolbakgrund mening? Det är en av frågorna som Malin Brännström undersöker i sin avhandling.
I Sverige är det många elever som lämnar grundskolan utan godkända betyg. Hur ska skolorna få bättre förutsättningar för att extra stöd ska kunna sättas in tidigare än vad som sker idag? Regeringen har tillsatt en utredning som ska svara på detta.
Just nu pågår en utlysning av ULF-medel i Göteborgsregionens förskolor och skolor. ULF-forskning genomförs i samverkan mellan akademin och förskole- eller skolverksamhet. Flera av forskningsskisserna har skickats in av lärare och rektorer och kan resultera i forskningsprojekt. Vilka som beviljas medel meddelas i slutet på april 2024.
Kristina Ekmark och Teresia Lenander Midow visar i sin utvecklingsartikel hur en tydlig metod och noga övervägda gruppindelningar kan stärka språk och gestaltning hos elever med NPF.
Nyexaminerade idrottslärare är väl förberedda från utbildningen med att planera, genomföra och utvärdera sin undervisning. Men mindre säkra på allt annat som tillhör lärarrollen, visar Runa Westerlund i sin avhandling.
En stor andel elever på gymnasieskolan har ett ytligt lärande i kemi, därför är det viktigt att lärare ger tid till elever att reflektera kring hur begrepp hör samman i kemiämnet. Det visar Ylva Hamnell-Pamments avhandling.