Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Grundskola 7-9"

Visar sida 8 av 143

Välj typ av innehåll inom kategori "Grundskola 7-9":

Svåra frågor i klassrummet

14 februari
Frågor som rasism, konspirationsteorier och intolerans kan kännas svåra att hantera i undervisningen. Men det finns strategier och verktyg som lärare kan använda. Läs mer i artikeln ur nya numret av Skolportens magasin!
Forskning och utveckling kategorier

Distansundervisning ledde till minskad vård för psykisk ohälsa

5 februari
Gymnasieelever sökte i mindre utsträckning hjälp för psykisk ohälsa när de fick studera hemma under pandemin. En liknande minskning för högstadieelever som fortsatte gå i skolan gick inte att se. Det visar en ny studie vid Uppsala universitet och Stockholms universitet, som bygger på data som omfattar alla Sveriges högstadie- och gymnasieelever under 2015-2021 .

Nyanlända elever med kort skolbakgrund osynliggörs i skolan

31 januari
Nyanlända elever i 12–15-årsåldern med kort skolbakgrund är en utmaning för skolan. Lärarna tenderar att bortse från deras begränsade utbildningsbakgrund och de osynliggörs inom den bredare kategorin nyanlända elever, vilket leder till att de inte alltid får den hjälp de behöver. Det visar en ny avhandling från Göteborgs universitet.

Assessing the assessment: exploring Norwegian primary education teachers’ perceptions of national accountability testing

31 januari
Since the beginning of the new millennium, the Norwegian education system has shown a growing inclination towards performance-based management. This mixed-methods study aims to gain a deeper understanding of Norwegian primary school teachers’ perceptions of the implementation and application of the National Quality Assessment System.
1789143