Forskning och utveckling inom kategori "Grundskola 7-9"
![](http://www.skolporten.se/app/uploads/2023/06/utveckling-toppbild-1280x427.jpg)
Visar sida 76 av 139
Välj typ av innehåll inom kategori "Grundskola 7-9":
Forskning och utveckling kategorier
Barnmisshandel ur barns och ungas perspektiv: Omfattning, hälsa, avslöjande och stöd
Barnmisshandel är vanligt förekommande men många barn som är utsatta för misshandel upplever att de inte får tillräckligt med stöd när de berättar om misshandeln. Carolina Jernbro visar samtidigt i sin studie att barn och unga har goda erfarenheter av elevhälsan och anser den har en viktig roll för upptäckt och stöd.
Forskning och utveckling kategorier
Childhood Bilingualism and Reading Difficulties: Insights from Cognition and Pedagogy
Avsikten med Jalali-Moghadams avhandling är att belysa vikten att tillhandahålla specialundervisning för tvåspråkiga barn som kämpar med läs- och skrivsvårigheter.
Forskning och utveckling kategorier
Hälsopromotion i skolan. Utvärdering av DISA - ett program för att förebygga depressiva symtom hos ungdomar.
Syftet med Pernilla Garmys avhandling är att utvärdera DISA:s effektivitet avseende att minska depressiva symtom och förbättra självskattad hälsa hos ungdomar, undersöka vilka erfarenheter ungdomar och ledare har av DISA, samt belysa programmets kostnadseffektivitet.
Forskning och utveckling kategorier
Konsekvenser av skolnedläggningar. En studie av barns och barnfamiljers vardagsliv i samband med skolnedläggningar i Ydre kommun
Hur påverkar skolnedläggningar barns och barnfamiljers sociala nätverk, rörelsemönster och fritidsaktiviteter? Magdalena Cedering har i sin studie undersökt hur nedläggningen av byskolor påverkar barns och barnfamiljers vardagsliv och syn på lokalsamhället.
Forskning och utveckling kategorier
"Som en vanlig tjej": Föreställningar om kropp, funktionalitet och femininitet
Kamilla Peuravaara har i sin avhandling undersökt unga kvinnor med intellektuell funktionsnedsättning och deras strategier för att vara ”som en vanlig tjej”.
![Helena Eklund](http://www.skolporten.se/app/uploads/2015/12/Helena_Eklund_liten.jpg)
Forskning och utveckling kategorier
"Läsförståelse är nyckeln till alla andra ämnen"
Ett halvår efter att läraren Helena Eklund börjat använda sig av lässtrategier i årskurs 7 klarade samtliga elever testet i läsförståelse. I en utvecklingsartikel beskriver hon sitt arbete.
Forskning och utveckling kategorier
Sexual behaviour, debut and identity among Swedish Schoolchildren
En slutsats i Åsa A Kastboms avhandling är att problematiska sexuella beteenden är sällsynta hos barn i 7-13 års ålder. Det är viktig kunskap för professionella som arbetar med barn och som måste avgöra om beteenden ska leda till någon form av utredning. Annorlunda sexuellt beteende ska det undersökas vidare av professionella med kunskap om barn och dess utveckling.
Forskning och utveckling kategorier
Det beslöjade rummet - ideologiska samhällsbilder i grundskolans samhällskunskap
Den sociala differentieringen i samhället – framför allt den ojämna fördelningen av materiella resurser – ges en undanskymd plats i samhällskunskapsämnets innehåll. Det visar Lars Sundin i sin avhandling om den ideologiska dimensionen av utbildningen i samhällskunskap i den svenska grundskolan.
Forskning och utveckling kategorier
Religious Education in Contemporary Pluralistic Sweden
Det övergripande syftet med Karin Kittelmann Flensners studie är att ta reda på hur religionskunskapsämnet formas i praktiken i samspel mellan ämnesinnehåll, lärare och elever, hur diskussionerna går under lektionerna och hur elever förhåller sig till religionskunskapsämnets innehåll.
Forskning och utveckling kategorier
Rektorers praktiker i möte med utvecklingsarbete. Möjligheter och hinder för planerad förändring
Oklara idéer om vad som ska förändras, brist på resurser och krav på snabba förändringar från förvaltningen motverkar rektorers planerade utveckling- och förändringsarbete, visar Jaana Nehez i sin avhandling.
Forskning och utveckling kategorier
Förutsättningar för teknikstött lärande och skolutveckling En fallstudie av ett 1:1 initiativ
I fem fallstudier tittar Marcia Håkansson Lindqvist närmare på hur datorerna och nätet används i undervisning och vardag.