Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Grundskola 7-9"

Visar sida 59 av 139

Välj typ av innehåll inom kategori "Grundskola 7-9":

Lärare är okritiska till entreprenöriellt lärande

2019-01-29
I styrdokumenten finns en stark förväntan på att entreprenöriellt lärande, EL, ska reformera skolan, skapa självgående elever och i förlängningen förbättra hela samhället. Men Carina Holmgren, som har utforskat en lärarroll i förändring, är kritisk.
Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor

Elever från hög- och lågstadiet möts i lyckat sagoskrivande

2019-01-14
Tydligt syfte och noggrann tidsplanering ligger bakom ett lyckat samarbetsprojekt där låg- och högstadieelever skrivit och illustrerat sagor tillsammans. En av framgångsfaktorerna är när eleverna får bli läranderesurs för varandra menar ansvariga lärare Marina Backe, Elisabeth Henrysson, Sonja Schmitz Gustafsson och Emma Söderholm på Myrsjöskolan i Nacka kommun.
Forskning och utveckling kategorier

Ny systematisk översikt från Skolforskningsinstitutet

2018-12-19
Språk- och kunskapsutvecklande undervisning i det flerspråkiga klassrummet med fokus på naturvetenskap är en ny systematisk översikt från Skolforskningsinstitutet. Här finns forskning om flerspråkiga elevers lärande, och hur man kan arbeta språk- och kunskapsutvecklande. Studierna som ingår omfattar elever i grundskolans årskurs 7-9 och gymnasieskolan.
1585960139