Det sägs ibland att vi utbildar eleverna för att vi vill rusta dem för framtiden. Men kan man det, när vi inte vet hur framtiden ser ut? Anders Jönsson, professor i didaktik vid Högskolan Kristianstad, ställer frågan om det inte vore bättre att rusta eleverna för nutiden istället.
Svenska lärare styrs mer av marknadens logik, snarare än professionalismens logik. Det är en av slutsatserna Katarina Samuelsson drar i sin forskning om lärarkårens kontextuella förutsättningar.
I sin avhandling utforskar Elisabet Olme bland annat vad som påverkar föräldrars val av grundskola och vilka konsekvenser det får för fördelningen av elever mellan skolor.
Många legitimerade lärare ska nu inför skolavslutningen sätta betyg tillsammans med en obehörig kollega. Till detta behövs det tid, tid som inte alltid vikts i uppdraget. Lärarförbundets grundskoleexpert Lisa Heino berättar vad som gäller.
Bildläraren Sonja Stankovich i Jönköping lät eleverna fördjupa sig i och få inspiration av Romero Brittos färgglada konst. Elevernas tolkningar blev helt underbara, skriver hon. Ett lektionstips som egentligen fungerar för alla åldrar.
Detta är en lektion som handlar om att få elever att fundera över frågor som: Vem äger bilden? Får jag lägga ut bilder hur som helst? Det brukar bli intressanta diskussioner om etiska aspekter och juridiska aspekter och hur dessa inte alltid går hand i hand, skriver läraren Jenny Edvardsson.
Att formge och gestalta innehållet i en text med en bild och text är en kreativ och rolig process som eleverna brukar uppskatta. Att leta ”rätt” typsnitt, teckenstorlek, disposition och färg blir viktigt när eleven ska skapa ett omslag till sin text.
Fredrik Sandström från Lektionsbanken talar om hur elevernas skrivande kan utvecklas i en ämneskontext där aktiviteterna läsa, tänka, tala och skriva kombineras och kompletterar varandra. Lyssna på ett samtal mellan Jenny Ohlis, Matilda Asp och Fredrik Sandström i podcasten Skolpeppen.