Med tanke på den rådande situationen har vi tillgängliggjort vårt digitala läromedel till skolor, elever och föräldrar i hela Sverige under vårterminen 2020.
Här har vi samlat serier från lågstadiet till gymnasiet som passar bra för att lära sig saker hemifrån. De flesta program på den här sidan har pedagogiskt stödmaterial. Just nu finns det program i svenska, engelska, matematik och SO, men fler ämnen är på gång. Denna sida uppdateras löpande.
Den typiska eleven i Kulturskolan är en svenskfödd flicka med välutbildade, kulturutövande föräldrar. För att nå ut till fler kan man bredda utbudet – och samspela mer med andra verksamheter, visar en ny avhandling.
Specialpedagogen och gymnasieläraren Helena Wallberg delar med sig av några tips för att få det att funka för alla elever och förebygga skolsvårigheter som lätt kan uppstå i en virtuell lärmiljö.
En elev som inte pratar i skolan – bara hemma eller med sin mamma närvarande – är en knivig utmaning. En sådan ställdes skånska Vikenskolan inför. Efter sex år kom genombrottet.
Elever som får vara i ute i naturen får ett ökat intresse för träd och växter och ett större engagemang för miljöfrågor. Det visar Margaretha Häggströms forskning om barns relationer till skogsmiljöer.
Att lärare och skolledning gör allt som forskare, undervisningsråd och utvecklingsstrateger säger att man ska göra är ingen självklar väg till förbättrade elevresultat. Inte om det innebär implementering av redan färdiga koncept och utan egentlig delaktighet av de som berörs, skriver forskarna Anette Jahnke och Åsa Hirsh i en debattartikel.
I ett nytt projekt kring programmering samarbetar niondeklassare på Hermodsdalsskolan med ett it-företag. "Utöver skolans lärandemål ska vi ju rusta eleverna för livet i samhället sedan. Det här är ett ypperligt tillfälle att få träna på de sociala- och den kommunikativa förmågan", säger Abdu Agha, förstelärare i matematik och NO.
Skogen står för djupare och mer intima värden för barnen såsom frihet, tröst, upptäckande och välbefinnande än vad forskarna tidigare trott. Sara Brogaard och Torsten Krauses studie visar också att olika socioekonomiska faktorer påverkar barns upplevelse av och relation till skogen.