Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Grundskola 7-9"

Visar sida 37 av 139

Välj typ av innehåll inom kategori "Grundskola 7-9":

Varför så arga? Tankar om två skoldebattpositioner

2020-10-05
Skoldebatten kännetecknas av ilska, fräna inlägg och ett skyttegravskrig mellan medborgarfostran och ämneskunskaper. Stefan Sellbjer, docent i pedagogik vid Linnéuniversitetet, ringar in två positioner i debatten, båda med ärliga och engagerade uppsåt i debatten – i förhoppning om att vi ska kunna nyansera det demokratiska samtalet.

Kunskapsspridning i programmering med skilda resultat

2020-10-02
Drastiska resultatskillnader mellan skolorna ledde till att skolledningen förlängde projektet. Lärarna Julius Jonasson, Malin Midander, Caroline Sandberg och Helena Terje i Åstorp har undersökt ett utvecklingsprojekt i syfte att sprida kunskap om programmering i undervisningen.

Samband mellan självtillit och engagemang i skolämnet idrott och hälsa för ungdomar med funktionsnedsättning

2020-09-29
Högstadieelever med funktionsnedsättning upplever att de litar mindre på sin kompetens och har sämre förutsättningar att delta i idrottsundervisningen än sina typiskt fungerande klasskamrater. Detta kan påverka såväl skolprestationerna som deras val av livsstil. Karin Bertills från högskolan i Jönköping visar i sin avhandling på problem dessa barn stöter på i idrottsundervisningen, men också på…

Contingency and transformation. Teachers’ and students’ experiences of a climate council school project

2020-09-17
This paper presents a case study of a Climate Council School project within education for sustainable development (ESD). Students and their teachers from grade 9 and upper secondary school took part in this project when working on finding sustainable visions and solutions for their city in 2030. (pdf)

Nu går tåget - är alla med?

2020-09-16
Förskola och skola står ständigt inför reviderade riktlinjer och direktiv. Ett framgångsrikt förändringsarbete kräver att rektor såväl som alla medarbetare drar åt samma håll och att alla är överens om vad som behöver göras och hur. Men hur ska rektor egentligen agera för att få med sig medarbetarna i dessa oupphörliga förändringsprocesser? Det skriver Ebba…
Forskning och utveckling kategorier

Skrivglappet

2020-09-16
Har förmågan att skriva försämrats bland unga? Vi hör vittnesmål från arbetslivet om att ung personal ibland inte har den skrivförmåga som krävs. Samtidigt larmar universitetslärare om studenter som har problem med att klara sina utbildningar. Vad är orsakerna till skrivglappet? (webb-tv)
1363738139