Kön och föräldrars utbildningsbakgrund styr elevernas gymnasieval kraftigt. Det visar en ny avhandling från Göteborgs universitet. "Det här ger mig och mina kollegor i skolan mer kraft att arbeta med frågan om könssegregationen", säger studie- och yrkesvägledaren David Spak.
I denna studie undersöker Lotta Andersson hur föräldrar till barn med autismspektrumtillstånd uppfattar sitt barns skolfrånvaro i förhållande till måluppfyllelse, utmaningar, krav och hinder i undervisningen.
Elever med lindrig intellektuell funktionsnedsättning ska få gå i den vanliga skolan om de vill. Men det är svårt för dem att få rätt stöd. Därför måste de kanske gå i särskolan även om de inte vill. (s. 10-11)
I tio år har ordningsreglerna som utgör den så kallade Åsölektionen bidragit till lugn och fokus i klassrummen på Åsö grundskola. Under det här läsåret har reglerna uppdaterats för att hålla jämna steg med tiden.
Många av de extra anpassningar som görs i skolan är generella och ingenting annat än en förenkling, förtunning och reducering av undervisningens innehåll, skriver svenskläraren Fredrik Sandström.
A new study by researchers at the Stanford Graduate School of Education found that students currently in second and third grade are now approximately 30% behind what would be expected in a typical year in reading fluency.
Regeringen vill att det ska bli straffbart att barn tvingas bevittna brott i nära relationer. Forskarna Ann-Marie Markström och Ann-Charlotte Münger har skrivit en bok om förskolans och skolans ansvar när barn upplever våld i hemmet.
Det nationella kunskapscentrumet Barnafrid lanserade i höstas ett kostnadsfritt basprogram för redan yrkesverksamma, för att öka kunskapen om våld mot barn. Redan har programmet omkring 10 000 registrerade användare.
Ett team av designers, forskare och branschpartners har arbetat tillsammans för att utveckla ny personaliserad teknik som ska stödja grundskolebarn att bli självsäkra och skickliga när de läser engelska. Bland annat har ett spel som anpassar sig efter elevens nivå utvecklats.
Läs- och skrivundervisningen bedrivs enligt beprövade metoder och på ett likartat sätt i landets olika skolor. IFAU kartlägger i en ny rapport den språk-, läs- och skrivutvecklande undervisningen i svenska och SO-ämnena i grundskolan 2015–2018.
I denna rapport beskrivs metoder inom språk-, läs- och skrivundervisning i den svenska grundskolan med hjälp av en enkät ställd till lärare i svenska och SOämnena åren 2015–2018. Enkätsvaren visar att lärare använder sig av många olika undervisningssätt för att främja elevers läs- och skrivutveckling. (pdf)