Björn Sjögren har forskat om de elever som står vid sidan av i mobbningssituationer, och vilka sociala roller de intar. Den kunskapen kan vara till nytta i det förebyggande arbetet mot mobbning, menar han.
Hur skapar man en känsla av tillhörighet och gemenskap i klassrummet eller i barngruppen? Malmö stad delar har lagt upp sitt bästa material, bara för dig att plocka och inspireras av.
Barnlitteratur som skapar rädslor är bra, tycker professorn Björn Sundmark. Det väcker insikter och existentiella tankar som kan hjälpa dem att hantera rädslor i det verkliga livet. Mesiga böcker … nej, de är inget att ha.
Att bidra till att skapa en progression i elevers källkritiska förmåga anses vara svårt bland lärare. Forskaren Mikael Berg har intervjuat 16 lärare och ringat in tre tillvägagångssätt som kan användas som verktyg för de som vill utveckla eller analysera sitt arbete med källkritik.
Skolmarknaden lyckas inte erbjuda relevant och tillräcklig information för att underlätta skolvalet för elever i behov av särskilt stöd. Det visar Jude Tah som undersökt skolmarknaden i relation till elever i behov av särskilt stöd.
Placering i klassrummen kan skapa vänskapsband mellan elever som är olika varandra. Det menar forskare i en internationell studie som följt elever i 182 grundskoleklasser i Ungern under en termin.
Mälardalens högskola har under många år bedrivit forskning som syftar till att förbättra svenska elevers kunskaper i matematik. Eftersom lärarens roll i klassrummet är avgörande för att höja kunskapsnivån hos eleverna har forskare tillsammans med lärare utformat ett testläromedel, Framtidens läromedel.
Att dela klassrum med sin förövare, eller att inte klara av att vara i skolan och halka efter i undervisningen. Örebroforskaren Sara Thunberg vill ta reda på vad brottsutsatta ungdomar behöver för att klara skolan.
Det räcker inte att be eleverna att ”ta anteckningar”, de måste lära sig att anteckna på ett effektivt sätt. Det säger en av de ledande forskarna i Sverige på området och ger flera tips på hur man gör det.