Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Grundskola 7-9"

Visar sida 31 av 142

Välj typ av innehåll inom kategori "Grundskola 7-9":

Värdefull satsning på ledarskap i förskola, grundskola och gymnasieskola

2021-09-23
I tre år har Örebro kommuns alla rektorer deltagit i ett FoU-program för att stärka det pedagogiska ledarskapet. Fokus har varit på fördjupningar och utveckling av ny kunskap, grundat i vetenskap och beprövad erfarenhet. Metoder och verktyg som man nu tar tillvara på och verkställer i verksamheten.

Lyhört bemötande får elever med autism att delta i läs- och skrivundervisning

2021-09-15
Ett lyhört bemötande som rymmer både bekräftelse och utmaningar kan få elever med diagnos inom autismspektrum att delta i literacypraktiker, vilket skapar möjlighet till lärande. Det visar Stina Gårlins forskning om läs- och skrivpraktiker i en resursskola.

Seeing the parts, understanding the whole - A technology education perspective on teaching and learning in processes of analysing and designing programmed technological solutions

2021-09-08
Anne-Marie Cederqvist har ur ett teknikdidaktiskt perspektiv identifierat nyckelelement att lyfta fram i undervisningen då elever lär sig teknik i relation till programmerade tekniska lösningar.

Forskarintervju: Elever behöver få känna att de klarar uppgiften

2021-09-07
En studie med elever i årskurs nio visar att allt för många skolor stödjer elever genom att ge enklare uppgifter snarare än ett ”stödjande stöd” för att klara samma uppgifter som klasskamraterna får. Studien är en del i ett större forskningsprojekt som fokuserar på elever i grundskolan som av någon anledning har svårt att nå…
1303132142