Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Grundskola 7-9"

Visar sida 15 av 139

Välj typ av innehåll inom kategori "Grundskola 7-9":

Forskningsutblick: Akademisk självuppfattning och upplevelser av inkludering

2022-11-01
Hur en elev ser på sin egen inlärningsförmåga och känsla av att vara inkluderad har en enorm påverkan på elevens utveckling och psykiska mående. Trots den stora satsningen som gjorts på inkluderande skolor visar ny forskning att elever i behov av särskilt stöd fortfarande upplever sig mindre inkluderade än övriga elever.

Språklärare i NO-undervisning? Ämneslitteracitet och integrerat kunskapsbyggande i språkligt heterogena klassrum

2022-10-28
Denna artikel vill bidra med kunskap om hur ämnesspecifika kunskaper och litteraciteter i språkligt heterogena klassrum kan förstås och främjas. Artikeln presenterar analyser av hur en NO-lärare prövar arbetssätt för att arbeta med ämnesinnehåll, språk och text i årskurs 7.
1141516139