Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Grundskola 7-9"

Visar sida 128 av 142

Välj typ av innehåll inom kategori "Grundskola 7-9":

Undervisning om Förintelsen riskerar att missa sitt mål

2010-12-02
Undervisning om Förintelsen börjar och slutar ofta med det som hände judar, homosexuella ochromer i nazisternas koncentrations- och utrotningsläger. När lärare inte tar upp och belyser stegenmot Förintelsen utan fokuserar på slutet blir det svårt för eleverna att förstå. Det visar Ylva Wibaeusi sin avhandling Att undervisa om det ofattbara: En ämnesdidaktisk studie om kunskapsområdetFörintelsen i skolans historieundervisning .

Kvalitetsbegreppet förändrar synen på utbildning

2010-11-30
Samtidigt som begreppet kvalitet sedan 1990-talets senare del har blivit alltmer centralt idiskussioner om utbildning har de innebörder det tilldelas förändrats. Det visar Andreas Bergh i sinavhandling Vad gör kvalitet med utbildning?: Om kvalitetsbegreppets skilda innebörder och desskonsekvenser för utbildning .

Funktionshindrade barn utan nära vänner

2010-11-22
Barn med allvarliga fysiska funktionshinder umgås mest med vuxna och har inga nära jämnåriga vänner. Det visar Anette Sundqvists avhandling Knowing me, knowing you. Mentaliseringsförmågor hos barn som använder sig av alternativ och kompletterande kommunikation . Tillgång till e-post kan hjälpa dem att utvidga sitt sociala nätverk.

Utvecklat teckenspråk viktigt för språkinlärning för döva

2010-10-22
Döva elever som har bra betyg i svenska har ett mer levande teckenspråk.Det slår Krister Schönström vid Stockholms universitet fast i sinavhandling Tvåspråkighet hos döva skolelever. Processbarhet i svenskaoch narrativ struktur i svenska och svenskt teckenspråk .

Musikstudier som social kompensation

2010-10-22
Musikundervisning på fritiden kan vara invandrade föräldrars sätt att rusta barnen för enframtid i Sverige och kompensera brister i skolan. Den visar Ylva Hofvander Trulsson i sinavhandling Musikaliskt lärande som social konstruktion. Musikens och ursprungets betydelse förföräldrar med utländsk bakgrund .

Naturvetenskap skymmer sikten för tekniska system

2010-10-14
Teknikundervisningen fokuserar mer på komponenterna än på systemen. Det beror delvispå teknikens eget intresse för prylar och uppfinningar, men även på att naturvetenskapenkastar sin skugga över det ganska nya teknikämnet. Det konstaterar Claes Klasander iavhandlingen Talet om tekniska system förväntningar, traditioner och skolverkligheter .
1127128129142