Karin Höijer har undersökt hur mat konstrueras i ett Hem- och konsumentkunskap-sammanhang. Hon har studerat vilken mening elever och lärare skapar kring mat i relation till hem- och konsumentkunskap.
Många elever med nedsatt hörsel har svårigheter att nå skolans inlärningsmål. Olof Sandgrens avhandling visar att det inte enbart beror på hörselnedsättning utan även på en sämre språklig förmåga.
Tyst räkning i boken är inte så framgångsrikt, det är välkänt. Men vilka typer av uppgifter ger ett effektivt lärande? Det frågar sig forskaren Yvonne Liljekvist i sin avhandling.
Ämnet idrott och hälsa skulle kunna bidra till att eleverna utvecklade ett kritiskt förhållningssätt till vad som räknas som ’bra i idrott’, och erbjuda möjligheter till att utveckla elevers rörelsekunnande. Det menar Gunn Nyberg som forskat om rörelseförmåga.
Juha Hartik har undersökt lärarstudenters syn på teknisk slöjd i den finska grundskolan. Han konstaterar att en mer mångsidig dialog om slöjdämnet i lärarutbildningen behövs.
Användningen av digitala verktyg i undervisningen beror helt och hållet på vilken lärare eleven har. Det gör att en del elever hamnar långt efter, visar ny forskning.