Får svenska lärare för lite tid att undervisa och tvingas eleverna arbeta för mycket på egen hand? I Vetandets världs serie om skolan handlar det denna gång om lärarrollens betydelse för elevernas kunskaper.
För att förstå de förändrade villkoren för lärarna som yrkesgrupp behöver man väga samman flera olika förändringsprocesser såväl inom lärarutbildningen som på den arbetsmarknad som lärarna kommer ut till. Det skriver Emil Bertilsson i sin avhandling.
Pojkar och flickor väljer i stor utsträckning olika val i i skolämnet musik. Dessa val kan på sikt ge helt olika kunskaper och färdigheter, skriver Carina Borgström Källén i sin studie.
Maria Kronqvist-Berg har undersökt samspelet mellan allmänna bibliotek, användare och sociala medier. Hon konstaterar att de flesta bibliotek misslyckas med att framgångsrikt använda sociala medier.
Forskare har på uppdrag av Skolverket undersökt hur förskolan arbetar för att förstärka exempelvis kreativitet, samarbetsförmåga och ansvarstagande hos barnen.
Det finns stöd för de långsiktiga effekterna av program för föräldrar som ofta upplever att de hamnar i konflikt med sina barn. Det visar en ny avhandling från Karolinska Institutet.
Vilka faktorer påverkar skolresultat och yrkespreferenser i barndomen samt förklarar utbildningsnivå och yrkesstatus som vuxen? Det har Cecilia von Otter studerat.
På teckenspråkets dag släpper Specialpedagogiska skolmyndigheten ett nytt läromedel – Händernas värld. Det är ett webbaserat läromedel för att lära sig teckenspråk.
Samhället borde göra mer för att öka kunskapen om autism, anser Pier Jaarsma, som forskat om autism och etik. Han menar att personer med autism kan ses som en grupp med särskilda rättigheter.