Fyrorna lär sig om fysikaliska krafter, berättarteknik och estetiska uttryck under det sex veckor långa caset Superhjältar. Casemetodiken svetsar också samman arbetslaget.
Hur organiseras och struktureras undervisning i skolämnena matematik och historia som förutsättningar för literacypraktiker? Det är en av frågorna som Monica Egelström utforskar i sin avhandling.
Många lärare har svårt att skapa mening om vad social rättvisa inom ramen för musikundervisningen innebär i praktiken. Det visar Anna-Karin Kuuse i sin forskning om hur social rättvisa tolkas i styrdokument, i lärares förståelse och deras undervisningspraktik.
Joel Rudnert har forskat om hur barn utvecklar sitt användande av historisk tid. Resultaten visar att barns sätt att hantera tid och tala om tid utvecklas innan de har kunskaper om det historiska innehållet.
Det har larmats om att barn och unga kan utveckla ett beroende av sina smarta mobiler och drabbas av något som kallas "popcornhjärna". Det ifrågasätts nu av flera forskare.
I den genrepedagogiska undervisningen lägger lärarna stor vikt vid att skapa sammanhang och klarhet kring abstrakta och centrala begrepp. Men detta fokus har en baksida – ämnesinnehållet riskerar att hamna i skymundan, visar Robert Walldén.
I Christel Nilssons tips lär sig eleverna att göra en levande bakgrund genom att försiktigt använda olika färger på penseln. Lektionen omfattar olika element som bygger upp en bild: färg, form, linje, yta samt för- och bakgrund.
I denna lektion inskickad av Katarina Törnvall får eleverna använda olika pennor och kombinera former och färger med "zentangle", en form av konstverk som bygger på att skapa mönster, upprepa dem och sätta samman dem. Ett slags klotter.
Jessica Mellgrens elever använder "heartmaps", en visuell och konkret mall, för att hitta motivation till eget skrivande. Att utgå från en heartmap kan vara ett sätt att stötta eleverna att hitta motivation och sin egna röst, och ett sätt att komma närmare sina tankar och känslor.
I lektionen "Årets julklapp" får eleverna fundera på hur människan och samhället utvecklas och förändras, men även hur olika innovationer och aktörer kan förändra levnadsvillkor och intressen. Uppgiften går att genomföra på många olika sätt, som individuell uppgift, par- eller gruppuppgift, eller som en klassgemensam uppgift.