Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Grundskola 1-6"

Visar sida 63 av 138

Välj typ av innehåll inom kategori "Grundskola 1-6":

Tema sambedömning: "Det är fortbildning på väldigt konkret nivå"

2019-05-05
Det var i samband med SKL:s mattesatsning år 2015 som Värmdö började samla alla kommunens grundskollärare i teoretiska ämnen för att sambedöma de nationella proven. "Det handlade om att skapa förutsättningar för en bättre likvärdighet mellan skolorna. Men också om att fördela den administrativa arbetsinsatsen", säger skolchef Mats Lundström.
Forskning och utveckling kategorier

Ny forskning om AI i digitala läromedel kan förbättra matematikundervisning i grundskolan

2019-04-26
Artificiell Intelligens i digitala läromedel framställs som en framgångsfaktor för att öka alla elevers kunskapsutveckling. Trots detta används inte digitala verktyg i matematikämnet i samma utsträckning som i övriga skolämnen. Ett nytt forskningsprojekt vid Göteborgs universitet ska därför i samarbete med två grundskolor i Göteborgsområdet undersöka om AI kan förbättra matematikundervisningen.
Forskning och utveckling kategorier

Åk 4-6: Historia – Analysverktyg för att jämföra NU och DÅ (heartmaps)

2019-04-24
Att arbeta med modellen heartmaps kan göra det lättare för eleven att få syn på några av förmågorna i historia – att kunna använda en historisk referensram för att förstå nutiden. Uppgiften var att jämföra vad som var viktigt på medeltiden och var som är viktigt idag för olika personer från olika samhällsklasser.
1626364138