Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Grundskola 1-6"

Visar sida 6 av 153

Välj typ av innehåll inom kategori "Grundskola 1-6":

Lärares ämneskunskaper avgörande för elevers resultat

5 augusti
Elever med behöriga lärare uppvisar bättre resultat – men ännu viktigare för elevresultaten är om deras lärare har ämneskompetens. Det visar ny forskning på mellanstadiet. "Därför borde lärarutbildningarna innehålla ännu mer av ämnesspecialisering riktat mot årskurserna man undervisar i", säger Mari Paloniemi Lindström.

Education for resonance: a framework for assessing educational technologies in rural schools

5 augusti
Technology usage in rural schools has benefits that can lead us to undercount the costs. While technology has proven useful in facilitating learning that is impossible to facilitate in rural schools, it has also been used indiscriminately. When we stop looking at rural schools solely through a deficit lens, we see that rural schools have…

Ny avhandling: Visionen om en och samma skola för alla behöver överges

3 juli
Skolans nuvarande sätt att fungera utestänger vissa barn – redan vid skolstarten. En ny avhandling vid Stockholms universitet argumenterar för att den gamla visionen om en skola för alla, det vill säga en och samma utbildningsform för alla barn, utifrån en åldersbaserad sortering, är förlegad och behöver överges.

Bilder av svensk skola i SVT — En kritisk analys baserad på tv-serierna Vem mördade skolan? och Det svenska skolexperimentet

23 juni
Mass media is a powerful social institution that establishes dominant discourses about social practices. This study is a multimodal critical discourse analysis of two TV series depicting the Swedish school system, broadcast by the Swedish public service broadcasting company (SVT) before the 2022 election. (pdf).

Teaching materials in visual arts education – policy and traditions

23 juni
This article problematises the amendment of the Swedish Education Act using visual arts education as a case. In 2021, the Swedish government, on behalf of a Committé, released a report promoting publisher-produced teaching materials, e.g., to strengthen students’ access to publisher-produced teaching materials. 
1567153