Linnea Malmsten på Sågtorpsskolan i Nacka har skapat en hel serie lektioner för både fritidshem och grundskolan, ÅK 1-6, som på olika sätt berör digitalisering.
"Vad sa du fröken?" är ett kartläggningsmaterial för bedömning av nybörjarelevers tal och språk. Materialet vänder sig till specialpedagoger med fördjupade kunskaper inom tal och språk, lågstadielärare, förskollärare med flera.
Vad bör en huvudman tänka på vid planering av nybyggnation eller renovering, utifrån såväl forskning som erfarenheter? Det har undersökts i ett analysprojekt om skolmiljöer: Ifous fokuserar: Skolmiljöer.
I dagarna ger Tankesmedjan Balans ut sin bok “De effektiva”. "Kanske är det istället dags att göra motstånd mot effektiviseringsmantrat och den ideologiska föreställningen att det går att göra förskolans och skolans verksamhet ständigt bättre men billigare", skriver Marcus Larsson som tillsammans med Åsa Plesner driver Tankesmedjan Balans.
Genom klassrumsstudier avser forskarskolan att undersöka undervisning för grundskolans mellanår. Fokus ligger på skärningsfältet mellan aktuella samhällsutmaningar och centralt skolämnesinnehåll, med tyngd på hållbar utveckling.
Teachers can encourage students in early grades to think critically about the texts they read by integrating methods from drama, educator Justine Bruyere writes. She recommends using purposeful questioning, collaboration and improvised drama to get young students to engage more deeply with stories.
Robert Walldén har undersök textsamtal i årskurs 1 respektive årskurs 6, med syftet att utforska hur klassrumskommunikation kring skriftliga genrer kan främja bruket av lässtrategier.
I artikeln undersöks hur det diskursiva skrivandet beskrivs i termer av genrer och textaktiviteter samt vilka medierande redskap för att skriva diskursiva texter som förekommer i läromedlens skrivuppgifter. Analysen visar att det saknas systematik i beskrivningen av diskursivt skrivande och att det inte finns något gemensamt vedertaget sätt att beskriva detta skrivande på.
I nyckelpigeförsöket förra året hjälpte bland annat skolelever forskare att fotografera nyckelpigor. Målet är att utveckla en app som kan känna igen de olika arterna.
Lärare som bryr sig och kan ge stöd, gör ungdomar mer toleranta mot invandrare. Det menar psykologen Marta Miklikowska i ny forskning från Umeå universitet.
Vad ska en förskola eller skola göra för att bli bra på att möta barn och elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar? Och vems ansvar är det? Linda Petersson, rådgivare inom Specialpedagogiska skolmyndigheten ger några råd.