Sedan den 1 juli får bara legitimerade lärare undervisa på fritidshemmet. Forskarna hoppas att det ska ge fritidslärarna ökad status och höja kvaliteten.
En studiebesöksorienterad religionskunskapsundervisning ger elever möjlighet att fundera över sina egna föreställningar av religiös tradition och öka deras förståelse av levd religion. Det visar Thérèse Halvarson Brittons avhandling som även rymmer tre religionsdidaktiska verktyg.
Varje år sedan 2005 har resultat från utbildningsvetenskaplig forskning sammanfattats inom ramen för Resultatdialog. Samtliga projekt har finansierats av Vetenskapsrådet. De 28 projekt som presenteras i Resultatdialog 2019 involverar runt 120 forskare från ett 20-tal lärosäten. Tillsammans visar de den stora spännvidden inom utbildningsvetenskap.
I Poddagogen #2 intervjuas forskaren Per Nordén om sin avhandling "Regnbågsungar. Familj, utbildning, fritid". Samtalet handlar om regnbågsungar, samt de problem, sociala konflikter och maktrelationer som de upplever.
Inför FN:s klimatkonferens i Madrid hålls ”Skolstrejk för klimatet” samt globala manifestationer i regi av klimatrörelsen ”Fridays for future”. En studie vid Jönköping University visar att svenska lärare är splittrade i synen på om elever ska ges ledigt eller ej för klimatstrejkandet.
Ny forskning från Umeå universitet visar att mångkulturella skolor minskar ungdomarnas fördomar och skyddar dem från påverkan av föräldrarnas potentiella fördomar.
Hur förstår och beskriver lärare i fritidshem, förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 förutsättningarna för samverkan? Detta är utgångspunkten för Lina Lagos och Helene Elvstrands artikel som bygger på ett pågående forsknings- och utvecklingsprojekt om samverkan i skolans tidiga år.
The use of science to inform learning and development can have profound results for children, particularly those in their first few years of life. So say the experts—among them Randa Grob-Zakhary, a resident of Switzerland who holds doctoral degrees in neuroscience and medicine from Johns Hopkins University.
I Swedish Economic Forum Report 2019 Entreprenörskapsutbildning - Går det att lära ut entreprenörskap finner författarna stöd för att entreprenörskapsutbildningar i grundskola och gymnasium ger positiva effekter, till exempel i form av Ung Företagsamhet. Att det fungerar på högre nivåer kan inte styrkas. (pdf)
I årets Swedish Economic Forum Report analyserar svenska och utländska forskare entreprenörskapsutbildning och finner att det går att lära ut entreprenörskap, åtminstone i yngre år.