Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Grundskola 1-6"

Visar sida 40 av 135

Välj typ av innehåll inom kategori "Grundskola 1-6":

Forskning och utveckling kategorier

Digitaliseringens påverkan på undervisning och lärande i Malmö

2020-10-21
Under tre år ska digitaliseringens påverkan på undervisning och lärande studeras på grundskolor runt omkring i Malmö stad. Samhällsutvecklingen, förändringar i läroplanerna samt Nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet har för Malmö, liksom för en stor del av de svenska kommunerna inneburit satsningar av olika karaktär kring digitalisering. Nu är det dags att följa upp!
Forskning och utveckling kategorier

Lärlabbet : Språkstörning hos elever i lågstadiet

2020-10-07
Hur vet man att en elev har en språkstörning och inte bara är lite sen med språket? Ett tecken är om eleven har uttalssvårigheter, att eleven tappar ljud eller har svårt att hålla en röd tråd i en berättelse, säger skollogopeden Julia Andersson. Gör en kartläggning, säger Maria Wetterdal, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten. (webb-tv)
Forskning och utveckling kategorier

Lärlabbet : Språkstörning hos elever i mellanstadiet

2020-10-07
Steget mellan lågstadiet och mellanstadiet är särskilt stort för elever med språkstörning, säger säger Annelie Westlund, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten. Arbeta extra mycket med elevernas ordförråd. Förklarar noga och repetera. Använd bildstöd, presentera inte för mycket text på en gång och var tydlig, säger läraren Emelie Rautio. (webb-tv)

Varför så arga? Tankar om två skoldebattpositioner

2020-10-05
Skoldebatten kännetecknas av ilska, fräna inlägg och ett skyttegravskrig mellan medborgarfostran och ämneskunskaper. Stefan Sellbjer, docent i pedagogik vid Linnéuniversitetet, ringar in två positioner i debatten, båda med ärliga och engagerade uppsåt i debatten – i förhoppning om att vi ska kunna nyansera det demokratiska samtalet.
1394041135