Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Grundskola 1-6"

Visar sida 38 av 135

Välj typ av innehåll inom kategori "Grundskola 1-6":

Forskningsutblick: Skilda förutsättningar i skolan för elever med intellektuell funktionsnedsättning

2021-02-02
Skiljer sig lärares undervisning och förväntningar åt för elever med intellektuell funktionsnedsättning, beroende på om de går integrerade i grundskola eller i grundsärskola? Enligt en ny studie av forskare på Uppsala universitet och Karlstads universitet finns det skillnader.

Ordning och tid påverkar lågstadielärares återkoppling

2021-02-02
Även om lärares intention är att ge en individualiserad och stödjande återkoppling blir ibland resultatet det motsatta. Förklaringen handlar ofta om tidsbrist eller behov av ordning i klassrummet. Det konstaterar Elisabeth Eriksson som undersökt hur återkopplingen i lågstadiets klassrum kommuniceras och gestaltar sig.
Forskning och utveckling kategorier

"Praktiknära forskning i samverkan – hur ska det gå till?"

2020-12-16
Vilka förväntningar är rimliga att ställa på praktiknära forskning, frågar Serder och Malmström i sin artikel i PfS tidigare i år. Vilka spänningar finns mellan olika parters syn och vad leder de till? Det är frågor som vi som företrädare för det fristående forskningsinstitutet Ifous gärna tar vidare – till samverkan som en förutsättning för…
1373839135