Så länge geografiämnet har så många outbildade lärare utnyttjas inte alla de tekniska möjligheter som kan användas i undervisningen, visar en ny studie. "Eleverna får inte de geografiska kunskaper de behöver för att förstå sin omvärld", säger forskaren Hans Olof Gottfridsson.
Från att fritidshemmet varit en plats med mycket lek och frihet har fokus förflyttats till undervisning. Det visar Alma Memiševićs avhandling, som nu har valts till Lärarpanelens favorit.
Utforskande och utmanande frågor blev nyckeln till en ökad analyskultur i de kollegiala samtalen. Det visar rektor Christina Svensson i sin utvecklingsartikel.
De digitala resurserna finns i skolan, men hur använder vi dem och varför? Anna-Lena Godhe är gymnasieläraren som blev forskare – nu har hon följt lärare och pedagoger i Malmö och observerat hur de använder digitala resurser och vilka konsekvenser det får för undervisningen.
Såväl skola, förskola och högre utbildning underställs krav på effektivitet genom både aktiva nedskärningar och tysta neddragningar, skriver forskaren Alma Memišević.
En undersökning från Umeå universitet visar att en majoritet av ungdomar i nian har prövat energidryck redan i 12-årsåldern, trots den rekommenderade åldersgränsen på 15 år. Enligt skolläkaren Kalle Maripuu kan det ha många negativa effekter.
Mät mobbning på rätt sätt. Annars riskerar skolan att kraftigt underskatta förekomsten av den. Det visar en studie av Björn Sjögren, universitetslektor och forskare i pedagogik vid Linköpings universitet.
Många barn har en väldigt grund eller kanske till och med felaktig förståelse för vad vissa ord betyder. Flerspråkighet påverkar elevers ordförråd – men många faktorer samverkar, visar Ida Rosqvists avhandling.
Børn gør en stor indsats for at være vellidt af deres lærere, når de starter i skole. Nogle gange betyder det, at de forsøger at skjule deres sande følelser. Katrine Weiland Willaa har skrevet ph.d. om de høje følelseskrav i overgangen fra børnehave til skole.