Det pågående kriget i Ukraina har återigen satt fokus på frågor som rör desinformation, fake news och vikten av källkritik. Kajsa Falasca forskar kring politisk kommunikation i det moderna medielandskapet och anlitas flitigt av olika medier.
Unga människor vet inte var de kan söka hjälp om de mår psykiskt dåligt. Det visar en avhandling av Katrin Häggström Westberg, som tycker att det borde skapas en samlad vård för unga.
Att ge förstaklassare läsande förebilder, och att ge niondeklassare stärkt självförtroende och en läsaridentitet – det var målet med högläsningsprojektet på Oxievångsskolan. Under några veckor läste femtonåringarna högt för sjuåringarna, vilket gav goda effekter i båda årskurserna.
Skolstängningarna i Sverige under pandemin ser ut att ha minskat elevers psykiska ohälsa. Det visar nya siffror från den psykiatriska vården som en grupp skolforskare har tagit fram.
Det kan vara svårt att undervisa i fysik och kemi i yngre åldrar. Genom att utgå från bilderböcker i utforskandet av naturvetenskapliga fenomen menar förskoleklassläraren Karin Nyberg att det blir lättare att ta till sig ämnena.
Cristian Bortes har bland annat undersökt relationen mellan ett antal kliniskt diagnostiserade psykiska sjukdomar och barn och ungas utbildningsresultat i slutet av grundskolan.
Många barn och unga drabbas av ohälsa, antingen för att de själva inte mår bra eller för att en närstående inte gör det. I sin avhandling har Cristian Bortes, doktorand vid Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet, undersökt hur ohälsa påverkar ungas skolresultat.
Den här studien handlar om föräldrars perspektiv på barns övergång från förskola till skola (förskoleklass och fritidshem) i två svenska kommuner samt tillhörande aktiviteter som genomförts i dessa kommuner föra att göra övergången trygg och välfungerande.
I artikeln analyseras rektors, speciallärares, lärares och elevers berättelser om en elevs erfarenheter av försöksverksamheten. Eleven blev enligt berättelserna mycket ledsen och bytte skola efter att ha fått sina första betyg.
Papper och penna är ofta bättre än datorn när fjärdeklassare lär sig matematik i skolan. Lärare kan behöva ta sig en funderare på vilket sätt en dator ger mervärde i undervisningen, menar forskaren Linn Karlsson.