I det här projektet utvärderade vi olika typer av program och programgrupper som inriktas på att främja psykiskt välbefinnande. Sådana program syftar till att stärka friskfaktorer till skillnad från förebyggande program som syftar till att minska riskfaktorer för psykisk ohälsa. Program för att förbättra levnadsvanor ingick inte. (pdf)
Vad får unga människor att resa från Sverige för att ansluta sig till IS och andra militanta organisationer? Det har sociologen Sara Johansson undersökt.
Med kooperativa metoder och strukturerade övningar ökade elevernas förmåga att göra genomtänkta val i ämnet slöjd. Det visar slöjdlärarna Hanna Skarelius, Louisa Asplund och Marita Olsson-Hvid i sin utvecklingsartikel.
Lärares spontana muntliga berättelser levandegör undervisningen och stärker den pedagogiska relationen med eleverna. Det visar Ola Henricssons avhandling om grundskollärares muntliga berättande i undervisningen.
Students pursuing more rigorous math curriculum also need greater understanding in the language of math, writes Kathleen Palmieri, who teaches fifth-graders in New York. In this article, Palmieri shares how to help strengthen students' understanding of math vocabulary, including developing a math glossary and highlighting math words to focus on for a day or week.
Konkretisa och visualisera. Det är mellanstadieläraren Charlotte Lindmarks främsta tips för hur undervisningen i NO kan bli tillgänglig för alla elever.
Projektet Motivation i gymnasieskolan har pågått under tre år och bygger på en omfattande elevenkät samt intervjuer med elever vid sju gymnasieprogram. Projektet har därefter utökats med klasser från grundskolan.
I höst kan alla skolor som vill, ge betyg redan i årskurs fyra. Men forskare varnar för reformen: betyg får svaga elever att ge upp, tar viktig tid från undervisningen och kan öka skolsegregationen. Det finns heller inga belägg för att betyg sporrar tioåringar att prestera bättre i skolan.
I höst kan alla skolor som vill, ge betyg redan i årskurs fyra. Men forskare varnar för reformen: betyg får svaga elever att ge upp, tar viktig tid från undervisningen och kan öka skolsegregationen. Det finns heller inga belägg för att betyg sporrar tioåringar att prestera bättre i skolan.
Elever som läser svenska som andraspråk i lågstadiet har inte bara mindre ordförråd och sämre läsförståelse, de har också svårare med avkodningen. Det visar en studie av 46 000 barn från hela landet.