Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Grundskola 1-6"

Visar sida 19 av 139

Välj typ av innehåll inom kategori "Grundskola 1-6":

"Det är inte så att vi exklusivt pratar svenska." Flerspråkighetens möjliga utrymmen i låg- och mellanstadieklassrum. En studie av flerspråkiga grundskollärares perspektiv

2022-11-29
Sara Snoder vill med sin avhandling bidra med ökad kunskap om möjlig användning av fler språk än svenska i ordinarie undervisning med flerspråkiga lärare och elever i låg- och mellanstadiet.

How does testing young children influence educational attainment and well-being?

2022-11-28
Colin P. Green, Ole Henning Nyhus and Kari Vea Salvanes examine two forms of testing, complex but low-stakes mathematics tests and relatively easy screening tests aimed at identifying children in need of educational assistance. In general, we demonstrate zero effects of testing exposure on later test score performance but benefits for screening tests on low-performing students. While we demonstrate no negative effects on student welfare, we do find an indication that testing improves aspects of teaching practices and students’ perceptions of teacher feedback and engagement.

Gaming och psykisk hälsa hos unga i Sverige undersöks

2022-11-21
Gaming är idag en vanlig fritidsaktivitet hos många ungdomar och är sedan sommaren år 2018 klassad som så pass problematisk att den finns som en diagnos, gaming disorder. Forskare på Högskolan Väst hoppas att resultaten från en ny studie ska bidra till att förebygga psykisk ohälsa som är relaterad till gaming.

Unikt forsknings- och utvecklingsprojekt mellan Ronneby kommun och Stockholms universitet startar

2022-11-15
Ett unikt praktiknära forsknings- och utvecklingsprojekt mellan Ronneby kommun och Stockholms universitet startar 2023 och pågår i tre år. Inom ramen för projektet ska undervisningen i förskolan och skolans tidigare år utvecklas med särskilt fokus på bland annat lärande för hållbar utveckling.
1181920139