Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Grundskola 1-6"

Visar sida 12 av 139

Välj typ av innehåll inom kategori "Grundskola 1-6":

Examination of a multitiered RtI-model for identifying and supporting students at risk of reading difficulties in primary schools in Sweden

2023-10-02
Some Swedish schools do not identify and support students with reading difficulties efficiently enough during the first years at school. A longitudinal design was used to examine a multitiered RtI-model for identifying and supporting students at risk of reading difficulties in a Swedish school context. The results demonstrated that the RtI-model could be successfully applied.

Barnens universitet: ”Det är så viktigt att vi forskare når ut brett”

2023-09-12
AI-forskaren Martin Magnusson föreläste för över 500 sjätteklassare från 14 olika skolor som besökte 'Barnens universitet' på Örebro universitet. "Jag tror särskilt att det är viktigt att vi aktivt försöker nå ut brett till barn som inte kommer från en akademisk bakgrund och visar dem vad ett universitet är", säger han.

Stora vinster hos barn som läser för nöjes skull

2023-08-30
Barn mår bra av att tidigt börja läsa för nöjes skull. Men hur bra? En brittisk studie visar att effekterna är större än man kunnat tro. "Vi blev överraskade av att se hur mycket deras hjärnor utvecklades och hur mycket bättre deras studieresultat blev", säger professor Barbara Sahakian.
1111213139