Lärare behöver använda matematisk kommunikation i klassrummet för att eleverna ska förstå uppgiften på ett mer utvecklat sätt. Det visar Anna Lövströms avhandling om delaktighet i undervisningen i matematik för elever med olika förkunskaper.
Översikten sammanställer forskning som kan ge lärare kunskap om hur läs-, skriv- och språkundervisningen kan utformas i tidiga skolår för att skapa bästa möjliga förutsättningar för att elever ska nå lärandemålen.
This fun, fast-paced activity guides middle school students to share their reading recommendations, and it can be adapted to suit a variety of literacy activities.
Materialförståelse är en central del av den så kallade makerkulturen, som bygger på samspel mellan människor, material och maskiner. Det visar Sophie Landwehrs Sydows avhandling.
På Bandhagens skola finns ett elevhälsoperspektiv på lärande under hela dagen. Numera planerar arbetslagen skoldagen med fokus på elevernas lärande och behov av stöd under lektioner, raster och på fritidshem.
This study explored how involving children in research forces ethical dilemmas in-situ which require a ‘right here and right now’ response from the researcher.
The current study focuses on teacher effects on students’ achievement in mathematics and Swedish language in Grade 6. Prior to presentation of our research questions, we review research on competence in teaching early reading and mathematics.
Lärarna och forskarna Anna Stridfält, Marie Björk, Paul Stensland och Åsa Nikula har gjort en learning study där de lyckats få elever i årskurs 4 att bättre förstå decimaltal. I ett avsnitt i Lärarstiftelsens nya podd Lärare & Forskning berättar två av författarna om studien.
We must address a system in which students feel so undervalued and overloaded they are compelled to cheat, writes Denise Pope, senior lecturer, Stanford Graduate School of Education, et al.
Med folkeskolereformen blev der vendt op og ned på begrebet lektier. Lektierne skulle læses i skolen, for det ville udligne faglige og sociale forskelle. Men realiteten er en anden, siger forsker og anbefaler at droppe selvstændige lektioner med lektietid.
Vi behöver tala öppet om grundskolans utmaningar och våga ställa krav på eleverna. Det säger forskare Sirkku Kupiainen, med anledning av Svenska Yles granskning av grundskolan i Helsingfors.