I läromedel framställs hållbar utveckling utifrån en tydlig mansnorm som osynliggör konflikter. Det konstaterar Elin Biström som undersökt hur hållbar utveckling beskrivs i tryckta läromedel.
Kvicka och initiativrika barn får mest plats när det byggs och konstrueras på förskolan. Det visar Johan Boström som har undersökt konstruktionsaktiviteter i relation till teknik och genus.
Reihaneh Jansson, förskollärare på Stadsskogens förskola i Alingsås, har nyligen lett ett utvecklingsarbete om fysisk aktivitet utifrån ett jämställdhetsperspektiv.
Stereotypes about gender in STEM start early and are often set by age 8, according to a study from researchers at the University of Houston and the University of Washington. Researchers found that girls' interest in STEM subjects was more of a factor than perceived ability in the subjects.
Flickor med neuropsykiatriska diagnoser gynnas särskilt av insatser som syftar till att utveckla lärares relationskompetens. Det visar Linda Plantin Ewes forskning.
Kommentarer som "pojkar är pojkar" eller "typiskt flickigt" har nog så gott som alla hört någon gång, men det finns inga vetenskapliga belägg för dem, visar ny forskning vid Helsingfors universitet.
Katerina Pia Günter har i sin avhandling undersökt normer och värderingar i den högre biologiutbildningen genom att analysera hur studenter och lärare föreställer sig biologins värld.
En grupp forskare, däribland Markus Fiedler vid Blekinge Tekniska Högskola, BTH, har studerat fenomenet videokonferenströtthet och kommit fram till att både ålder, kön och personlighet spelar roll för hur trött man blir.
Killar på högstadiet är ofta mer fysiskt aktiva och välmående jämfört med jämnåriga tjejer. Men nu visar ny forskning att situationen ändras på gymnasiet. Då är tjejerna mer träningssugna och mår även bättre.
Det förekommer betydligt färre könsstereotyper i svenska läromedel jämfört med i andra länder, det fastslår rapporten Changing texts som forskare på Cambridge Assessment har tagit fram på uppdrag av Läromedelsförfattarna.