Kvinnliga elitgymnaster är särskilt sårbara och återkommande utsatta för våld, menar Natalie Barker-Ruchti som forskar om bland annat elitgymnasters villkor.
Johanna Sixtensson utforskar i sin avhandling 22 tjejers aktörskap, men också på hur de använder gemenskapens kraft för att skapa utrymme och göra motstånd mot rådande ordningar.
Flickor tonar ner sina kunskaper i sång, för enligt normen ska flickor vara duktiga, men de ska inte ta för mycket plats, menar genusforskaren Linn Hentschel.
Varje dag möts vi av otaliga mängder bilder. Vad som syns och inte syns kan påverka vilka röster vi tar på allvar. I spåren av #metoo efterlyser skolelever utbildning och redskap för hur samhället kan skildra individer mer jämställt. Nu presenterar Statens medieråd ett nytt omfattande material om osynliga strukturer i bildspråket, riktat till pedagoger…
Specialpedagogiska metoder i undervisningen gynnar både pojkar och flickor. Det menar pedagogiklektorn Göran Widding, aktuell med en ny forskningsantologi.
Heteronormen är stark och en given referensram som gör att undervisningen flyter på. Det konstaterar Angelica Simonsson som forskat om hur normer om sexualitet och genus skapas och återskapas i språkundervisning på högstadiet.
Har din skola en hög andel flickor? Grattis, pojkar! Det vinner ni mycket på. Ny forskning visar nämligen att pojkar presterar bättre om skolan de går i har en hög andel flickor.
Ju fler tjejer, desto bättre – för pojkarna. Pojkar blir nämligen duktigare om skolan de går i har en hög andel flickor. Forskningen sätter fingret på den tydliga skillnad som finns mellan flickors och pojkars skolresultat.