Har din skola en hög andel flickor? Grattis, pojkar! Det vinner ni mycket på. Ny forskning visar nämligen att pojkar presterar bättre om skolan de går i har en hög andel flickor.
Ju fler tjejer, desto bättre – för pojkarna. Pojkar blir nämligen duktigare om skolan de går i har en hög andel flickor. Forskningen sätter fingret på den tydliga skillnad som finns mellan flickors och pojkars skolresultat.
Hur deltar flickor respektive pojkar i klassrumskommunikationen i NO-undervisningen? Flickor får fortfarande mindre talutrymme, visar Nina Eliassons forskning.
Heterosexualitet är norm i skolans språkundervisning. Manlig homosexualitet används i klassrummet som tillmäle eller skämt medan kvinnlig homosexualitet är nästan helt osynlig. Det visar en ny avhandling.
Hetereosexualitet är norm i skolans språkundervisning. Manlig homosexualitet används i klassrummet som tillmäle eller skämt medan kvinnlig homosexualitet är nästan helt osynlig. Det visar en studie vid Göteborgs universitet.
Hur ser egentligen skillnaderna ut mellan flickors och pojkars stöd i skolan? Forskare har undersökt vad vi kan göra för att höja kunskapen om genus, funktionsnedsättningar och specialpedagogik i skolan. "Lärarna i skolan behöver inte känna att de måste klara allt själva", säger forskaren Charlotta Pettersson.
Att sjunga är att våga och något som följaktligen kräver mod. Det är både elever och lärare överens om, visar Linn Hentschel i sin avhandling om sång i musikundervisningen.