Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Genus"

Visar sida 15 av 33

Forskning och utveckling kategorier

"Lek som frirum eller könskodad arena?"

2020-03-20
Jämställdhet i lek utgör ett komplext samspel som inte bara har med kön att göra. I leken intar barnen olika positioner och lekmaterial och miljöer kan vara kodade. Pedagogen har ett ansvar för att ge varje barn de bästa förutsättningarna att delta i lek utifrån sina förutsättningar och förmågor, skriver Margareta Öhman, psykolog, författare och…
Forskning och utveckling kategorier

"Rätten att få vara sig själv"

2020-03-20
Jämställdhet och demokrati kan kännas som stora ord. De riskerar att hamna i diverse planer snarare än i verksamheten. Men låt oss motiveras av barnen, de som med din hjälp kan få fler möjligheter och bli trygga medskapare av framtiden. För det är precis vad demokrati och jämställdhet handlar om, skriver Karin Salmson, författare och…
Forskning och utveckling kategorier

Principal: Strategies to boost girls' confidence

2019-11-13
Principal Liz Garden convenes a group of fifth-grade girls at her elementary school in Massachusetts for conversations about confidence -- centered around a book they all read. In this article, Garden describes how what began as mini-therapy sessions became much more.
114151633