Det finns ett stort engagemang bland skolsköterskor att stötta invandrade tjejer som utsatts för kvinnlig omskärelse. Det visar Camilla Palm i sin avhandling.
Att flickor inte är intresserade av teknik är något som upprepas i samhällsdebatten – trots att det inte är en svartvit sanning, säger Ulrika Sultan som nu disputerat i ämnet.
De flickor som har en bred bild av teknik har ungefär lika stor önskan att jobba med teknik som pojkar. Det visar Johan Svenningssons avhandling om hur elever ser på teknikämnet.
Pojkar har i snitt lägre betyg i skolan än flickor. Varför? Frånvaron av en rad positiva beteenden – som är vanligare hos flickor än pojkar – kan vara en förklaring. Det visar internationell forskning.
Erfarna behöriga lärare kan vara avgörande för att få flickor att läsa teknik, trots att de som grupp har en självuppfattning att de inte är lämpade för ämnet, visar forskaren och lärarutbildaren Ulrika Sultan i en ny avhandling.
Flickor umgås med varandra och pojkar bildar en egen grupp. Men konsekvensen av uppdelningen blir en tuffare stämning. Det här riskerar att leda till mer mobbning, enligt forskning vid Högskolan i Gävle.
Denna rapport är en sammanställning av en studie med syftet att få en ökad förståelse för varför förhållandevis många flickor på mellanstadiet i en viss kommun upplever sig mer utsatta för mobbning än pojkar (pdf).
När barn delar upp sig i grupperingar med pojkar och flickor för sig ökar problemen med grovt språk och mobbning, visar en ny studie. "Klimatet blev sämre bland både pojkar och flickor. En förklaring är att machokulturen förstärks", säger Silvia Edling, professor i didaktik vid Högskolan i Gävle.
Man kan ikke give en langsommere hjerneudvikling skylden for, at drenge klarer sig dårligere i skolen end piger. For vi kan faktisk ikke se nogen forskel på drenge- og pigehjerner, fastslår en hjerneforsker.
Generating data from small group interviews with 41 boys aged 10–11 years from two London schools in 2022, this paper contributes to the field of gender by introducing a new form of non-hegemonic and positive masculinity, which I am calling ‘blended’ masculinity, and which was the most common formation in each school.