Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Funktionsnedsättning"

Visar sida 8 av 12

Välj typ av innehåll inom kategori "Funktionsnedsättning":

Forskning och utveckling kategorier

Ny kunskapssammanställning om psykisk hälsa hos barn och elever med funktionsnedsättning

2021-09-07
Nu finns en kunskapssammanställning inom området psykisk hälsa hos barn och elever med funktionsnedsättning. Den visar att elever med funktionsnedsättning trivs i mindre utsträckning i skolan. De har även mer olovlig frånvaro än elever utan funktionsnedsättning.

Observational learning for narrative writing in elementary school. Text quality and self-efficacy in students with normal hearing and students with hearing loss.

2021-08-31
Emily Grenner har utvecklat och utvärderat en intervention baserad på lärande genom observation för skriftligt berättande, samt ett självskattningsformulär om skriftligt berättande för elever i skolår 5 med normal hörsel och elever i skolår 5–8 i hörselklasser.

Kognitiv och språklig utveckling hos barn med Cochleaimplantat

2021-05-25
Cochleaimplantat (CI) är ett hjälpmedel som genom elektrisk stimulering av hörselnerven kan ge personer med uttalad hörselnedsättning eller dövhet möjlighet att uppfatta ljud. Men barn med CI har en ökad risk att få en fördröjd språkutveckling. Det konstaterar forskaren Michaela Socher i sin avhandling. (s.9)

Forskningsutblick: Kommunikativa svårigheter påverkar skolresultat för elever med CP

2021-05-25
Personer med cerebral pares, CP, når generellt lägre utbildningsnivå än personer utan CP. Förutom att CP kan inkludera intellektuell funktionsnedsättning som hämmar utbildningsnivån, visar studien även på att svårigheter med kommunikativa förmågor också är en bidragande orsak till sämre studieresultat för denna grupp. Något som skulle kunna avhjälpas med bättre kommunikativt stöd för elever med…
178912